Ik heb een lage inkomen wat voor bijstand kan ik krijgen?

Ik ben 22 jaar en heb een inkomen van 700 euro netto. Betaal huur van 570 euro. Ik heb geen auto of iets op mijn naam staan dat geld waard is. Ik ben een student DEELTIJD dus geen recht op studiefinanciering. Wat voor rechten heb ik allemaal? Ik heb een vriendin staan die ook 700 euro netto verdient maar die is GEEN TOESLAG PARTNER van mij. Ik heb geen kind, samenlevingscontract of huwelijkscontract of acte helemaal geen enkel contract behalve huurcontract. Op welke bijstand heb ik recht op? zorgtoeslag krijg ik al. Ik heb het erg slecht op dit moment.

Toegevoegd na 3 minuten:
mijn vriendin staat alleen bij mijn adres ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van jullie gezamenlijke bruto inkomen,kun je op de site van de belastingdienst berekenen of jullie in aanmerking komen voor huurtoeslag. Voor aanvullende bijstand hebben jullie geen recht op want jullie inkomen wordt bij ekaar opgeteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus: als je 23 bent kun je wellicht wel huurtoeslag krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1400 euro netto samen is boven het minimum gezinsinkomen. Samenwonen is samen betalen, dus laat haar de helft van de huur betalen. Anders moet je alleen een woning tot 377 euro zoeken, waardoor je recht hebt op huurtoeslag of denken over een andere huisgenoot (wel toestemming vragen van de verhuurder !).
Misschien kun je geld terugvragen van de belastingdienst? Misschien kom je door medicijngebruik o.i.d. in aanmerking voor een tegemoetkoming eigen risico of wtcg? http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-3-tegemoetkomingen-en-compensaties.html
Een aantal andere sites: www.toeslagen.nl www.rechtopgeld.nl
Vraag verder bij Sociale Zaken van de gemeente waar je woont welke regelingen er in jouw gemeente zijn en of je hiervoor in aanmerking kunt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij of je vriendin dit jaar 23 wordt,dan zou je in aanmerking kunnen komen voor huurtoeslag vanaf de 1e dag van de maand dat iemand van jullie 23 wordt.

Antwoorden (3)

Als student, ook deeltijd, is er geen recht tot bijstand. Naast zorgtoeslag is er zeer weinig waar je recht op hebt...

Houd wel rekening met het feit dat je vriendin op het zelfde adres ingeschreven staat; na 6 maanden wordt je voor de belastingdienst gezien als FISCAAL partner. Dit kan wat gevolgen hebben voor bepaalde kosten (gemeentelijke belastingen o.a.)

Veel sterkte... ik ben bijna student af en heb een zelfde situatie gehad. Don't give up :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik deed trouwens, na het geven van een antwoord een vlugge berekening... jullie hebben tezamen een inkomen van 1400 netto, waar 570 huur vanaf gaat. Dan hou je nog zo'n 800 euro over. Er vanuit gaande dat hier je zorgtoeslag al in is meegenomen, gaat er nog zo'n 200 euro vanaf voor zorgverzekering. Dan nog hou je 600 euro over voor je maandelijkse uitgaven. Het is geen vetpot, maar daar moet je toch mee rond kunnen komen, zeker als student? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de huur is te hoog naar mijn weten... de huurtoeslag-grens ligt rond de 400 euro, naar mijn beste weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die ligt bij 650 ongeveer maar wellicht licht dat aan je leeftijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 2011 is het niet meer zo dat je fiscaal partner kan zijn als je alleen samenwoont.
Je woont te duur, daarom heb je geen recht op huurtoeslag.
* Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning (welke recht geeft op toeslagen)
* Huur mag niet lager zijn dan € 200,70 en niet hoger zijn dan € 348,99
* Maximaal inkomen van € 20600
* Ingeschreven bij de gemeente op het betreffende adres
* Betreffende woning moet over een eigen voordeur beschikken

Kijk eens op www.toeslagen.nl/2013

Toegevoegd na 1 minuut:
En kom je ook niet voor andere bijstand of toeslagen in aanmerking.
Je zal dus andere woonruimte moeten zoeken en een andere baan, om het breder te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst was het maximale huur bedrag 620 euro. Is dit zo drastisch veranderd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor een 22 jarige, als je ouder bent mag je duurder wonen, dat zal het verschil zijn, dat jij ziet, is trouwens altijd al zo geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee ik wist niet dat de leeftijd mee genomen werd. Toen ik huurtoeslag kreeg (op mijn naam) samen met mijn (nu) ex kregen we het wel, ik was toen 18 jaar. Huur was toen 450 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer mag hij wel tot 650 euro huur betalen en huurtoeslag krijgen? Is dat niet met 23 jaar al?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
681,02 zelfs vanaf je 23ste jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dus erg lang hoeft hij niet te wachten dus ik zou hem zeker niet adviseren om een goedkoper huis te gaan zoeken als dit huis verder naar de wensen voldoet.
Als je met je vriendin samenwoont, ook zonder contract
dan woon je samen.........en telt haar inkomen mee.

Je zult dus een baantje er bij moeten zoeken.

Toegevoegd na 3 uur:
Je hebt dus geen recht op bijstandsuitkering.

Je vraag is: wat voor bijstand kan ik krijgen?
Misschien kan je bijstand krijgen van je ouders,
van vrienden, van de ouders van je vriendin...........