Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een lage inkomen wat voor bijstand kan ik krijgen?

Ik ben 22 jaar en heb een inkomen van 700 euro netto. Betaal huur van 570 euro. Ik heb geen auto of iets op mijn naam staan dat geld waard is. Ik ben een student DEELTIJD dus geen recht op studiefinanciering. Wat voor rechten heb ik allemaal? Ik heb een vriendin staan die ook 700 euro netto verdient maar die is GEEN TOESLAG PARTNER van mij. Ik heb geen kind, samenlevingscontract of huwelijkscontract of acte helemaal geen enkel contract behalve huurcontract. Op welke bijstand heb ik recht op? zorgtoeslag krijg ik al. Ik heb het erg slecht op dit moment.

Toegevoegd na 3 minuten:
mijn vriendin staat alleen bij mijn adres ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van jullie gezamenlijke bruto inkomen,kun je op de site van de belastingdienst berekenen of jullie in aanmerking komen voor huurtoeslag. Voor aanvullende bijstand hebben jullie geen recht op want jullie inkomen wordt bij ekaar opgeteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus: als je 23 bent kun je wellicht wel huurtoeslag krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1400 euro netto samen is boven het minimum gezinsinkomen. Samenwonen is samen betalen, dus laat haar de helft van de huur betalen. Anders moet je alleen een woning tot 377 euro zoeken, waardoor je recht hebt op huurtoeslag of denken over een andere huisgenoot (wel toestemming vragen van de verhuurder !).
Misschien kun je geld terugvragen van de belastingdienst? Misschien kom je door medicijngebruik o.i.d. in aanmerking voor een tegemoetkoming eigen risico of wtcg? http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-3-tegemoetkomingen-en-compensaties.html
Een aantal andere sites: www.toeslagen.nl www.rechtopgeld.nl
Vraag verder bij Sociale Zaken van de gemeente waar je woont welke regelingen er in jouw gemeente zijn en of je hiervoor in aanmerking kunt komen.