Moet ik belasting betalen over een klein bedrag extra inkomsten?

Ik heb boven mijn normale inkomen (ik heb een laag inkomen, minimumloon van 20-21 jaar) een bedrag van 330 euro bijverdiend over dit jaar! Moet ik hierover ook extra belasting betalen omdat het maar een klein bedrag is?

Toegevoegd na 5 uur:
Even toegevoegd na alle reacties op de antwoorden.
Ik ga het natuurlijk gewoon aangeven!
Maar ik wil dus weten of ik erover belasting moet betalen en of ik dus over dit bedrag een deel apart moet houden of niet.
Dus als ik er belasting over moet betalen hou ik er een deel van apart en anders kan ik er leuke dingen van doen ofzo hahaha!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fleurtjee, zijn dat inkomsten in loondienst of bijverdiensten, dus niet als werknemer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een tijdelijke freelance bijbaant

Antwoorden (4)

Alle inkomsten moeten worden opgegeven hoe klein ook er is altijd sprake van belasting over het totaal inkomen over een jaar.

Toegevoegd na 1 uur:
om belasting te kunnen betalen moet je het opgeven
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. is over het totaal inkomen wat overdreven. Bij voorbeeld niet over kinderbijslag, onderhoudsbijdrage kinderen (zogenaamde kinderalimentatie), huur- en zorgtoeslagen en voorts is rente op zich geen onderdeel van het belastbare inkomen.
In dit geval is het inkomen uit arbeid dat wel is belast.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je het over inkomen hebt dan heb je het overinkomsten die je verkrijgt door werken en niet overtoeslagen die worden ook niet als dus danig behandeld door de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of er belasting moet worden betaald, niet of het opgegeven moet worden.
ronron1212
11 jaar geleden
om belasting te kunnen betalen moet je het opgeven Ytje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar dat je het opgeeft betekent niet gelijk dat je ook belasting betaalt.
Hij moet het wel opgeven, maar betaalt waarschijnlijk geen belasting erover (zie antwoord van ItisILeClerc)
ronron1212
11 jaar geleden
Inkomen uit werk of wordt door de belastingdienst bij elkaar opgeteld en na de heffingkorting wordt er berekend wat er moet worden betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad ronron, dat klopt helemaal!
Alleen de vraag was of hij belasting moet BETALEN en niet of hij het bedrag moet opgeven.
Jouw antwoord gaat alleen over het opgeven van het bedrag. Als je dit als toevoeging erbij zet, klopt het wel.
ronron1212
11 jaar geleden
dit stond al in een reactie van me
om belasting te kunnen betalen moet je het opgeven
ronron1212
11 jaar geleden
ik weet niet wat je nu bedoeld Ytje maar mijn antwoord is goed en misschien begrijp jij het niet anders moet je toch duidelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoel is, de vraagsteller vraagt zich af of hij over dat bedrag belasting moet betalen.
Hij vraagt niet of hij dit moet aangeven, waar hij dit moet aangeven, waarom hij dit moet aangeven etc.
Het enige dat hij wilt weten is of hij over dit bedrag belasting moet betalen.
Natuurlijk kan de belastingdienst dit pas bekend maken wanneer hij het heeft aangegeven. Maar wij weten eigenlijk al dat hij hierover geen belasting hoeft te betalen vanwege het kleine bedrag. In jouw antwoord beschrijf je alleen dat diegene aangifte moet doen over dat bedrag. Anders kún je geen belasting betalen.
Maar dat is dus niet wat hij wilt weten. Begrijp je me een beetje?
ronron1212
11 jaar geleden
beste Ytje natuurlijk moet hij aangifte doen van dat kleine bedrag naast zijn reeds normale inkomen en zal hij zeker belasting betalen over dat kleine bedrag de belastingdienst maakt geen onderscheid in de bedragen de heffingskorting wordt reeds met zijn normale inkomen verrekend.
ronron1212
11 jaar geleden
Maar wij weten eigenlijk al dat hij hierover geen belasting hoeft te betalen vanwege het kleine bedrag. Dit is dus niet waar Ytje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, niet alleen over inkomsten verkregen met werken is in principe belasting verschuldigd.
Ook bij voorbeeld over pensioen, uitkering, alimentatie en aanmerkleijk belanginkomsten.
ronron1212
11 jaar geleden
ja dat klopt hajete
Ja, indien jij dit bedrag netjes 'wit' verdiend hebt moet je hier belasting over betalen. Je kan een poging doen om dit niet in je aangifte op te nemen maar het kan zijn dat de BD daar achter komt en je het bedrag alsnog moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Als sprake is van een vrijwilligersvergoeding (binnen de wettelijke normen) hoeft dit bedrag niet te worden opgegeven. Anders wel, dan zijn het gewoon andere inkomsten uit arbeid.
In ieder geval niet 'een poging doen om het niet in de aangifte op te nemen' want werkgevers hebben de plicht de jaarlonen door te geven aan de belastingdienst. En niemand wil -neem ik aan- de kans lopen op te vallen bij de Belastingdienst omdat hij inkomsten heeft verzwegen, al zijn ze nog zo laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daannij, ook over wat je niet "wit" hebt verdiend is belast.
Het hangt af van de hoogte van het belastbare bedrag of er belasting is verschuldigd.
Nee, waarschijnlijk valt het onder je heffingskorting. Dat kun je controleren met je aangifteprogramma.
Aangeven moet je het wel, natuurlijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige goede antwoord ;) Tot een bepaald bedrag betaal je geen belasting, aangeven moet altijd inderdaad.
ronron1212
11 jaar geleden
de heffingskorting die wordt al verrekend met je eerste inkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.a.v. het antwoord van Itis:
Je hoeft alleen die inkomsten op te geven die leiden tot (bij)betaling van belasting. N.a.v. het antwoord van Ytje:
Zie reactie aan Itis. Niet duidelijk is daarnaast wat je met "een bepaald bedrag" bedoelt. Inkomen of belasting? N.a.v. het antwoord van Ronron:
Je antwoord klopt, maar alleen indien en voorzover de volgens het schijventarief berekende belasting hoog genoeg is om de heffingskorting in mindering te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron het ging hier over een freelancebaantje dus de heffingskorting toepassen gaat hier niet op.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Pelle lees het hele antwoord plus alle reactie dan zie je dat ik heb gezegd dat de heffingskorting wordt geheven over het normale
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je nu zeggen ronron?
Omdat het (minimum)jaarloon in jouw geval m.i. ruwweg ligt ergens tussen € 11.500 en € 13.500 is er loonbelasting ingehouden en is tevens de gehele algemene heffingskorting en enige arbeidskorting geldend gemaakt. Door toepassing van de loonbelastingtabellen is er in principe genoeg en juist loonheffing ingehouden op het loon, zodat dat loon geen reden vormt voor een verplichte aanslag.

Omdat er ook overige inkomsten zijn (freelance inkomsten, dus niet in loondienst) is er daarop niets ingehouden en ben je in principe inkomstenbelasting/premieheffing volksverzekeringen en 5 % premie inkomensafhankelijk zorgverzekering verschuldigd over het belastbare bedrag, dus NIET over het brutobedrag.

Voor de bepaling van het belastbare bedrag mag je bepaalde kosten die je hebt gemaakt aftrekken van het bruto ontvangen bedrag van € 330. Kosten zijn bijvoorbeeld gesprekskosten telefoon, sollicitatiekosten, reis- en autokosten, kosten werkkleding, gereedschap.

Als je echter in het geheel GEEN aftrekbare kosten hebt dan ben je wel inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd maar geen premie inkomensafhankelijke zorgverzekering. Immers 5% van € 330 is minder dan de grens voor de verplicht aanslag van € 45.
De berekende inkomstenbelasting is dan circa € 69 . Dat moet wel worden betaald omdat het meer is dan de drempel van de verplichte aanslag van € 45. Als je dus redelijkerwijs weet dat je belasting verschuldigd bent en je hebt op 1 juli 2013 geen aangiftebrief ontvangen ben je verplicht bij de Belastingdienst daarom te vragen.

Als het belastbare bedrag door kostenaftrek teruggebracht zou worden tot circa € 200 dan ben je ook geen inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd omdat dan de verschuldige belasting lager is dan de grens voor de verplichte aanslag van € 45.

Dan hoef je niet om een aangiftebrief te vragen.
Als je echter een aangiftebrief krijgt dan dien je aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Als er sprake is van een minimum inkomen en erbovenop komen de overige inkomsten uit freelance werkaamheden ad € 330 is de te betalen inkomstenbelasting beslist hoger dan € 69. Voor de inkomstenbelasting wordt de € 330 belast in schijf 1 met zo'n derde deel aan te betalen belasting, dus ruim € 100. (jaar 2012) Als er kosten in aftrek kunnen worden genomen wordt de te betalen belasting natuurlijk lager. Blijft circa 1/3 deel te betalen over het bruto bedrag minus kosten. Daarnaast de te betalen ZVW-premie. Zie hiervoor het antwoord van hajete hierboven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is bij dit loon naast de berekening van circa 1/3 inkomstenbelasting bij freelance-werkzaamheden ook rekening gehouden met een heffingskorting (arbeidsaftrek van ruim 12 %), berekend over het belastbare bedrag van de freelance werkzaamheden.
Die aftrek verlaagt de met het schijventarief berekende belasting, die Fisbel berekent. Bij inkomsten uit loondienst is bij de loonheffing al met arbeidskorting rekening gehouden. Bij freelance gebeurt dat niet omdat er door degene die voor freelancearbeid betaalt geen belasting wordt ingehouden. Er is in dit geval over de freelance werkzaamheden geen extra premie Zorgverzekeringswet verschuldigd. Maar dat stond al in mijn antwoord.