Waarom valt een honden ziektekostenverzekering onder de schadeverzekeringen en bij een mensen niet?

De assurantiebelasting gaat bij proteq van 9,7 naar 21% omdat dit bij alle schadeverzekeringen gebeurd. Maar het is een ziektekostenverzekering, waarom valt het bij honden dan onder de schadeverzekeringen en is het bij mensen vrij van belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat volgt uit de wet.

De assurantiënbelasting wordt geregeld in de 'Wet op belastingen van rechtsverkeer'. In artikel 24 staat een opsomming van uitzonderingen:

"a. levensverzekeringen;
b. ongevallen-, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen;
c. ziekte- en ziektekostenverzekeringen, waaronder zorgverzekeringen als bedoeld in de Zorgverzekeringswet;
d. werkloosheidsverzekeringen;
e. verzekeringen van zeeschepen, met uitzondering van pleziervaartuigen, alsmede verzekeringen van luchtvaartuigen welke hoofdzakelijk als openbaar vervoermiddel in het internationale verkeer zullen worden gebezigd;
f. transportverzekeringen;
g. herverzekeringen;
h. exportkredietverzekeringen."

Zie c: zorgverzekeringen zijn uitgesloten van assurantiënbelasting.

Het is dus niet zo dat een zorgverzekering geen schadeverzekeringen is (dat is het wel, zie artikel 1 lid d van de zorgverzekeringswet).

Dan is er nog de vraag: waarom is de zorgverzekering van een dier niet vrijgesteld? Nu: in de zorgverzekeringswet staat geregeld genoemd dat de verzekering voor een persoon is. Nu een verzekering voor een dier niet voor een persoon is, is er dus geen vrijstelling van de assurantiënbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beetje grof bekeken maar over een dier is geen zorgplicht. Je hebt keuze om een hond te laten opereren bij een zorgverzekering niet.
Een dier heeft in Nederland namelijk andere rechten dan een mens.
Maar inpreciepe heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap wat je bedoeld maar je hebt wel een zekere zorgplicht.
Je mag een hond niet zomaar op straat zetten bijv. in zoverre is het dan weer geen ding. Ik snap niet wat je bedoeld met je hebt een keuze om je hond te laten opereren bij een zorgverzekering niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het opereren van een dier is een keuze. Hoe bot ook. Zeg je een longtransplantatie is te duur voor mijn hond of hij is al zo oud kun je er voor kiezen hem een natuurlijke dood te laten sterven.
Een zorgverzekering is verplicht en dokteren hebben dan ook een eed afgelegd dat ze een mensenleven koste wat kost willen rekken en in goede banen willen laten leiden. Zo ook de Nederlandse overheid.
Je leven wordt dus verlengt uit medische overwegingen en nooit uit financiële overwegingen iets dat met een hond wel kan. Verschil in zorgverzekeringen en schadeverzekeringen is dat bij schadeverzekeringen je vermogen wordt beschermt en zorgverzekeringen je gezondheid wordt gewaarborgd
Honden zijn theoretisch gezien 'dingen' van mensen, en krijgen schade. Als een hond iets aanricht is de eigenaar verantwoordelijk, dat maakt de hond dus niet op zichzelf staand maar echt een bezit van de mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was idd vergeten dat honden als dingen worden gezien.
Ik snap alleen niet waarom het dan wel zorgverzekering wordt genoemd. Als je hond iets aanricht ben je daarvoor wa verzekerd, dit gaat puur om zorg bij ziekte en ongeval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij noemen het een ziektekostenverzekering omdat wij honden wel als dieren zien en ook ziek worden natuurlijk.
Het recht enzo ziet de hond als ding, zoals je al zegt, en als die ziek wordt, heeft hij schade. Net zoals een auto.
Juridisch zijn dieren een ander categorie dan mensen.
Mensen zijn personen.
Juridisch zijn dieren goederen.
Zorg- en ziektkostenverzekeringen bestaan alleen voor mensen.
Het verzekeren van goederen, dus dieren, valt niet in deze categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan blijf ik het toch raar vinden dat ze het wel zo noemen....