wij gaan scheiden , kunnen wij bij een co ouderschap ieder een kind op ons adres inschrijven ,om zo een maximaal belasting voordeel te krijgen?

Wij hebben 2 kinderen .
De kinderen zijn 13 dagen bij mij en 17 dagen bij mijn ex.
Doet de belastindienst hier moeilijk over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

U voldoet t.a.v. co-ouderschap beide aan het drie dagen per week criterium: per week verblijft het kind beurtelings 3 c.q. 4 dagen bij 1 van de partners. Als er 2 of meer kinderen zijn is het mogelijk de kinderen te 'verdelen' en ze op de twee verschillende adressen van de ouders in te schrijven. Deze constructie wordt vaak toegepast. De Belastingdienst doet er niet moeilijk over, mits men zich aan de regels t.a.v. co-ouderschap houdt.

Om voor de alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting in aanmerking te komen, moet het kind minimaal gedurende langer dan een half jaar (in een kalenderjaar) zijn ingeschreven op het woonadres van de ouder. Voor de combinatiekorting moet het kind aan het begin van het belastingjaar jonger zijn dan 12 jaar en moet er inkomen uit tegenwoordige arbeid zijn van minimaal een kleine € 5000.

Voor de kinderbijslag en het kindgebonden budget gelden specifieke regels: De SVB kan de kinderbijslag over beide ouders verdeeld betalen, maar de Belastingdienst kan het kindgebonden budget maar aan 1 persoon betalen. Zie: http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/kinderbijslag_voor_kind/kindgebonden_budget/kgb_co_ouderschap/wizard_kgb.jsp

In de link van het Nibud hieronder is informatie over het co-ouderschap te vinden. De belastingtechnische informatie vindt u onder: |Regelingen.
fisbel