Is het mogelijk dat de belastingdienst je spaarrekening bekijkt en dan je toeslagen aanpast?

Op Facebook kwam er voorbij dat een oudere mevrouw aan t sparen was voor haar begrafenis en door dat zij meer dan 4000 euro op haar rekening had staan had de belastingdienst haar een aanslag opgestuurd en ze hebben haar huursubsidie aangepast. Mijn moeder maakt zich nu zorgen om haar spaargeld. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je moeder minder spaargeld heeft dan €21.139 dan is er niks aan de hand. Kijken even bij de bron en maak een proefberekening wat haar huurtoeslag is. Voor zorgtoeslag mag je zelfs een spaar bedrag over de €100.000 hebben.

Toegevoegd na 47 seconden:
Maar de belastingdiens heeft inderdaad altijd de mogelijkheid om te zien wat je op je bankrekening hebt. Niks is geheim voor ze, behalve wat er in je oude sok zit ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in die volgorde. Banken zijn verplicht om gegevens te verstrekken aan de Belastingdienst. Als blijkt dat deze gegevens niet kloppen met het bedrag dat aangegeven is, kunnen vragen worden gesteld. Bankgegevens mogen alleen worden gebruikt als die nodig zijn voor het bepalen van het juiste belastingbedrag. Het is dus niet zo dat spaarrekeningen zonder enige aanleiding bekeken mogen worden en dat geldt dus ook voor de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat huursubsidie al jaren niet meer bestaat kan deze door het saldo op spaarrekeningen niet worden verlaagd.

Wel mag men voor huurtoeslag geen vermogen hebben waarover in box 3 belasting is verschuldigd. Het belastingvrije bedrag wordt voor ouderen verhoogd met ouderentoeslag als men een inkomen heeft onder bepaalde grenzen. De grens daarvoor varieert. Voor 2012 van circa € 21.000 tot € 49.000.

Het uitsluitend hebben van een spaarrekening van € 4.000 leidt niet tot verlaging van huurtoeslag.
NB Voor het krijgen van bijstand gelden veel lagere grenzen voor spaargeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bovengrens voor 2012 van circa € 21.000 tot € 49.000 is de grens voor inkomstenbelasting berekening in box 3.Dus niet een inkomensgrens.