Hoeveel geld mag je jaarlijks als geschenk ontvangen zonder daar belasting over te hoeven betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

De algemene vrijstelling is € 2.012. Krijgt u in één jaar schenkingen van verschillende personen? Dan geldt voor iedere schenking dat u tot € 2.012 geen schenkbelasting hoeft te betalen.

Een vrijstelling geldt per schenker. Schenkingen die u in één jaar krijgt van verschillende mensen, hoeft u niet bij elkaar op te tellen. Op deze regel zijn 2 uitzonderingen. U moet schenkingen van verschillende schenkers wel bij elkaar optellen als:

de schenkers elkaars partner zijn
de schenkers uw ouders zijn, ook als ze gescheiden zijn
Krijgt u in 1 jaar meer schenkingen van dezelfde persoon? Dan moet u die schenkingen bij elkaar optellen. Komen die schenkingen in totaal boven de € 2.012 uit, dan moet u schenkbelasting betalen over het bedrag boven de € 2.012.

En ook dit:

U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Voor 2012 is dit € 5.030. Dit bedrag geldt per kind.

Let op!
De vrijstellingen voor schenkingen van ouders aan kinderen en pleegkinderen gelden voor u en uw partner samen. Ook als u gescheiden bent, worden schenkingen die u als ouder afzonderlijk doet, bij elkaar opgeteld.

Eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen vanaf 18 tot 35 jaar

Is uw kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mag u uw kind in 1 jaar maximaal € 24.144 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar maar een partner hebben die jonger is dan 35 jaar.

Let op!
Als u een schenking doet waarbij u gebruikmaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling, dan moet u toch aangifte doen. In de aangifte geeft u aan welke vrijstelling volgens u van toepassing is.

Vrijstelling voor financiering van een studie of woning

De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot € 50.300. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:

om een dure studie te betalen
Meer informatie over de vrijstelling voor een studie
om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt
Meer informatie over de vrijstelling voor een eigen woning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

vrijstellingen
In 2012 gelden de volgende bedragen voor schenkingsvrijstellingen per kind:
Jaarlijkse schenking:
Kleinkind: € 2.012,-
Kind: € 5.030,-
Eenmalige schenking:
Kind 18 t/m 34 jaar: € 24.144,-
Eenmalige schenking voor aankoop of verbouwen eigen woning
Kind 18 t/m 34 jaar: € 50.300,-
Eenmalige schenking voor dure studie
Kind 18 t/m 34 jaar: € 50.300,-