Een vriendin van mij en haar man zitten in een financieel lastige situatie. Waar hebben zij recht op?

Ik weet dat zij mogelijk recht hebben op huur- en/of zorgtoeslag maar is er misschien nog iets waar zij mogelijk recht op hebben?
Vriendin is momenteel werkloos, haar man heeft nog wel werk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mijn vriendin heeft momenteel geen ww.uitkering. Daar heeft ze te kort voor gewerkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kan in ieder geval deze maand bij postnl werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdient haar man minder dan minimumloon dan ? Of moeten ze een beetje de tering naar de nering gaan zetten ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want als ze minder dan een half jaar gewerkt heeft, was het daarvóór blijkbaar geen probleem van één inkomen....

Het beste antwoord

als het niet lukt om werk te vinden en er ontstaan problemen om de rekeningen te betalen, is er de mogelijkheid om hulp te vragen bij zowel maatschappelijk werk als bij de sociale dienst.

neem alle papieren ( rekeningen, facturen, bank-dagafschriften, brieven, huurcontracten ) mee en vraag ter plekke indien mogelijk een gesprek aan of maak een afspraak.
daar kunnen uw vriendin en echtgenoot vertellen wat er aan de hand is en hulp vragen en verwachten.

zij hebben recht op hulp.

Toegevoegd na 4 minuten:
antwoord

de sociale dienst kan helpen met een bijstandsuitkering-aanvraag.
sociaal maatschappelijk werk kan helpen op veel vlakken, zij weten de weg naar alle instanties met betrekking tot wettelijke regelingen en allerlei kortingen/ontheffingen die er zijn bij instellingen en bedrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb het aan hen doorgegeven.

Andere antwoorden (6)

als je vriendin werkeloos is geworden heeft ze toch een ww uitkering. Daar heeft ze recht op als ze meer dan een jaar heeft gewerkt.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt maar ze heeft nog geen jaar gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op www.toeslagen.nl ; www.rechtopgeld.nl ; www.nibud.nl/berekenuwrecht
ronron1212
11 jaar geleden
Ja en wat moet ik daar levert dat nog wat op buiten wat de vraagsteller al noemt buiten jou budget beheer.
ronron1212
11 jaar geleden
die toeslagen enz zijn wel bekend ik reageert trouwens alleen om aan te geven dat er ww beataat
als ze een eigen huis hebben krijgen ze geen andere tegemoetkoming, alleen ww kan ze aanvragen zoals hier boven vermeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller noemt al de huurtoeslag dus de kans dat ze een eigen huis hebben lijkt mij klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben geen eigen huis.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan heeft. Er is een aantal voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen wanneer haar man beneden bijstandsniveau verdient zouden ze recht hebben op aanvulling, anders ECHT niet.
Of ze recht hebben op toeslagen hangt van het (gezamelijk) inkomen af. Niet van wat ze met hun geld doen.

Als hij een goed (in de ogen van de wet) salaris heeft, maar ze hebben een (veel te) dure auto's, telefoons en andere uitgaven waardoor ze schulden hebben opgebouwd hebben ze hooguit recht op hulp bij de sanering van hun schulden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dure spullen hebben ze niet hoor!
Uw vriendin kan ook recht hebben op de Algemene Heffingskorting voor de minstverdiende partner. Ze moeten dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen en kunnen deze aanvragen via een voorlopige aanslag, deze kun je online indienen en binnen 8 weken krijg je hier bericht van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben nergens recht op als hij nog werkt. Althans, wel op huursubsidie waarschijnlijk. Het is ieder voor zich tegenwoordig.
ze zouden 5 wietplanten kunnen zetten thuis, en zo legaal 1000 euro per 10 weken kunnen verdienen, alszijnde "eigen gebruik", maar dan verkopen ze de 300 gram wiet natuurlijk aan de shop. Zou iedereen moeen doen in Nederland.
Investering van 650 euro, maar goed voor 5 oogsten per jaar, dus 4350 euro eerste jaar winst, en dan 5000 per jaar.
Toch maandelijks 400 euro in de zak.
desjop.nl legt het je allemaal uit.