zorgtoeslag voor het hele jaar terug betalen? (zie uitleg)

Ik ben in begin november dit jaar samen gaan wonen met mijn vriend. Dit hebben we doorgegeven aan de belastingdienst. Nu krijgen we samen zorgtoeslag op 1 rekening. Maar nu moet ik mijn hele zorgtoeslag van 2012 terug betalen, omdat we in november samen zijn gaan wonen. De belastingdienst zegt dat dit komt omdat we samen wonen en dat het verrekend word bij mijn vriend, maar is het niet raar dat ik van het hele jaar terug moet betalen, als we pas vanaf november samen wonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik inderdaad vreemd! Wat krijg je dan als antwoord, als je dat zo zegt bij de belastingdienst? Als je namelijk al die tijd zelfstandig hebt gewoon, hoef je helemaal niets terug te betalen, behalve dan de maand november en december lijkt mij! Ik zou nog eens bellen naar de belastingdienst en om een plausibele uitleg vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de belastingsdienst zegt dat dat berekent word met mijn vriend, maar wij vinden het toch wel erg raar, misschien inderdaad maar terug bellen en hopen dat ik iemand aan de telefoon heb die het me wel uit wil leggen in plaats van steeds te zuchten en te doen alsof ik hele domme vragen stel..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ander gewoon bij je lokaal kantoor langs gaan mijn ervaring is dat ze je daar goed kunnen helpen en snel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ deaal Bedankt voor de tip!

Antwoorden (2)

U bent geen fiscaal partners van elkaar. Dat betekent dat u slechts toeslagpartners van elkaar bent als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

* U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.
* U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
* U bent allebei 18 jaar of ouder.

Belangrijk is dus het 6 maanden-criterium. U schrijft vanaf november 2012 te zijn gaan samenwonen. Dat zou betekenen dat u in 2012 GEEN toeslagpartners van elkaar bent. U voldoet immers niet aan het 6-maanden criterium. U krijgt in 2012 dus zorgtoeslag voor een alleenstaande mits u voldoet aan de voorwaarden zoals inkomen e.d. Het samenwonen vanaf november heeft dus geen invloed op uw zorgtoeslag. Controleert u van welke (foutieve) gegevens de Belastingdienst uitgaat.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook als u WEL voldoet aan 1 of meer criteria van fiscaal partnerschap (zie bron) bent u pas toeslagpartners van elkaar op het moment dat u bent gaan samenwonen en samen op 1 adres staat ingeschreven. Volgens uw gegevens is dat november 2012. Dus MET fiscaal partnerschap bent u toeslagpartners vanaf november 2012. De eerste 10 maanden heeft u dan nog zelfstandig recht op zorgtoeslag, op grond van uw inkomen. Vanaf november 2012 tellen voor het recht op zorgtoeslag beide inkomens mee, mits er sprake is van fiscaal partnerschap.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou fisbel iets met fiscaal en belasting te maken kunnen hebben? +
Eind 2012 wordt de berekening van de vrijstelling voor het vermogen voor 2013 kenbaar gemaakt. De berekening van het heffingvrije vermogen is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

In 2012 bedraagt deze vrijstelling EUR 21.139,00 voor een alleenstaande. Dit betekent dat alleenstaanden met een vermogen van minimaal EUR 100.000,00 niet meer in aanmerking komen voor zorgtoeslag 2013.