Hoeveel belasting betaal ik als ik een volledige woning wil onderverhuren?

Mijn vriend en ik hebben een woning gekocht, waar we binnenkort intrekken. Onze huidige particuliere huurwoning willen wij graag gaan onderverhuren in vier studentenkamers. De eigenaar, onze verhuurder, is akkoord. Wij wonen zelf dan dus niet meer in de huurwoning.
Ten eerste: mag dit?
Ten tweede: hoeveel belasting moeten wij gaan betalen over de huur die wij ontvangen?
Ten derde: kunnen wij hierdoor in de problemen komen met onze koopwoning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
ronron1212
11 jaar geleden
hoeveel belasting je moet betalen is afhankelijk van wat je nog meer verdient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het mag zou je moeten uitzoeken. Onderverhuur op zich, mag neem ik aan zolang de verhuurder er mee akkoord gaat. Maar één huis verhuren als meerdere studentenkamers is weer een apart verhaal. Daar moet in de meeste gevallen een vergunning voor worden aangevraagd bij de betreffende gemeente. Zoek dus uit of die er is en vraag ook zwart-op-wit bewijs hiervan als de verhuurder zegt dat die vergunning er is. De enige die een vergunning aan kan vragen zal waarschijnlijk de eigenaar van de woning zijn. Verder moet een huis dat als kamers verhuurd worden, aan strenge brand- en veiligheidsvoorschriften voldoen.
Zie http://kamerverhuurvergunning.nl/ .
Stel jullie verhuren de kamers afzonderlijk en er breekt brand uit en er worden gebreken betreffende de brandveiligheidsvoorschriften geconstateerd, waardoor een verzekering mogelijk niet uitkeert. Wie is er dan aansprakelijk voor de schade? (Als er ook nog lichamelijk letsel aan te pas komt, is de ellende misschien wel helemaal niet te overzien) . De verhuurder of de onderverhuurder? Het lijkt mij een erg risicovolle onderneming die je niet zo even doet. Bedenk wel dat wanneer de woning (deels) leeg staat, je dus wel de huur moet betalen. Kunnen jullie dit opbrengen, mocht het zover komen? En waarom gaat de verhuurder niet zelf het huis als meerdere kamers verhuren? Als jullie de nieuwe woning nu al hebben gekocht en daar ook een hypotheek voor hebben gekregen en alles rond is, zal dat op zich geen probleem moeten geven. Behalve dan dat je je moet afvragen of jullie de hypotheek nog kunnen betalen op het moment dat een kamer (of misschien wel meerdere of allemaal), leeg staat. Op het moment dat een onderhuurder zijn/haar huur niet betaalt kun je hem/haar niet zomaar op straat zetten om een wel betalende huurder te vinden. Zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2746 .

Het beste antwoord

"Hoeveel belasting betaal ik als ik een volledige woning wil onderverhuren?"

Geen. De uitleg is wat technisch, maar die wil ik u niet onthouden. Het huren van de huurwoning is een genotsrecht: u geniet van het gebruik van een goed van een ander. Volgens de systematiek van de inkomstenbelasting is dit een vermogen dat volgens het tarief van box 3 belast wordt. Maar omdat tegenover dit vermogen ook een economische verplichting tot betalen van huurpenningen staat, zal de daadwerkelijke economische waarde richting de nul gaan.

Om het duidelijk te maken stelt wetgever dat zolang u een zakelijke huurovereenkomst met de eigenaar heeft waarbij u in regelmatige termijnen van niet langer dan een jaar huurpenningen betaalt, de waarde in box 3 nihil is. (5.19 lid 4 wet op inkomstenbelasting).

Mocht u desalniettemin winst maken met de verhuur, dan is deze belastingvrij. In box 3 geldt immers dat het vermogen de grondslag is, niet het rendement zelf.

"Ten eerste: mag dit?"
Als de verhuurder toestemming gegeven heeft, het liefst schriftelijk, dan mag u een zaak onderverhuren. U hoeft er dan natuurlijk niet zelf in te wonen.

"Ten tweede: hoeveel belasting moeten wij gaan betalen over de huur die wij ontvangen?"

Zie hierboven: geen.

"Ten derde: kunnen wij hierdoor in de problemen komen met onze koopwoning?"

Ik kan met niet voorstellen op welke manier, anders dan dat u het zich niet kan veroorloven bijvoorbeeld in het geval dat er geen huur betaalt wordt en u kan niet uw hypotheek en de huur aan de eigenaar betalen.

Tot slot: ik kan me niet voorstellen waarom u denkt dat dit een goed idee is. U krijgt vanuit de Nederlandse huurwetgeving allerlei verplichtingen die u na moet leven. U wordt ten opzichte van de eigenaar verantwoordelijk voor slechte huurders. U wordt ten opzichte van de huurders afhankelijk van het onderhoud aan de woning. En die huurders hebben gewoon huurbescherming en die krijgt u dus met geen mogelijkheid de woning uit mocht u het weer willen gebruiken als u uit elkaar gaat. Let er dus op dat de risico's niet de mogelijke winst overstijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Die nielx kan er wat van: een plus

Andere antwoorden (1)

Belasting is van allerlei factoren afhankelijk. Maar let op: je zit ook met alle problemen, reparaties e.d. want dat doet jullie verhuurder niet meer.