Waarom heet BTW eigenlijk Belasting over de Toegevoegde Waarde?

Want uiteindelijk gaat het over de belasting over het eindbedrag van een bepaald product of dienst die de eindafnemer in zijn geheeld betaalt, niet alleen de belasting over de meerwaarde door het verhandelen.
Ik heb dit nooit begrepen. Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

De ondernemer betaalt bij zijn inkoop btw. Hij draagt af de btw over ontvangen vergoeding, dus de verkoop. De btw over de inkoop verrekent hij (trekt hij af) bij de aangifte en afdracht aan de fiscus. Per saldo betaalt hij btw over zijn marge, dus 'Belasting Toegevoegde Waarde'.

De betreffende wet heet trouwens 'Omzetbelasting 1989'. BTW is het systeem. Dit in tegenstellig met de vroegere omzetbelasting waarin elke ondernemer omzetbelasting afdroeg over zijn verkoopprijs zonder verrekening. Dat werd cascadestelsel genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Juist hajete +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan met een artikel zoals benzine? De verkoopwaarde van 1 liter benzine is op dit moment af raffinaderij ongeveer €0.95. Hetzelfde geld voor het uurloon van een dienstverlener, de waarde is slechts het nettoloon echter dient over het brutoloon BTW betaald te worden? Overigens heb ik altijd de BTW kunnen verrekenen, maandelijks met de opgave van de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het antwoord. In deze context gaat 'toegevoegde waarde' perfect op. Waar het me mij om gaat is dat de BTW meer is.
Als ik direct bij een consument een dienst aanbied moet ik daar 19% BTW over heffen. In dat geval spreek je niet meer van belasting over de bruto winstmarge, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet geen btw heffen aan een particulier. Over het ontvangen bedrag moet je meestal 19/119 aangeven en afdragen.
Omdat je over de inkoop de btw verrekent, draag je btw af over de marge dus de door jou toegevoegde waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Hajete: Je moet wel degelijk BTW berekenen aan een particulier, dat doet dan ook iedere ondernemer.
Een particulier heeft echter niet de mogelijkheid om de BTW terug te vragen, tenzij hij een buitenlander is en daar speciale formulieren voor invult.
ronron1212
12 jaar geleden
Hajete het hele stelsel van btw eindigd bij de eind gebruiker en die betaald de volledige btw. de ondernemer zal altijd deze btw in rekening brengen alleen het is niet zichtbaar voor de consument. Over de door de onder nemer geheven btw trekt deze de betaald btw weer af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hajete, ik heb mijn antwoord weggehaald, want dit antwoord is beter. De meerdere antwoorden, en de stroom aan reakties geven wel aan hoe ingewikkeld deze materie is. Hier nog een uitleg :-)
http://www.zzpb.nl/belastingen/aangifte-en-berekenen-btw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koosknip en Ronron1212, de ondernemer is niet verplicht (zichtbaar) btw in rekening te brengen, maar hij moet over de ontvangen vergoeding btw afdragen. Als hij namelijk verplicht zou zijn btw in rekening te brengen dat zou hij ook verplicht zijn een factuur uit te reiken. Die verplichting is er niet.
De consument kan ook met de btw niets doen. We zijn (nog)niet zo ver als in Italie dat die verplichting wel kent om de btw-ontduiking tegen te gaan. De klant moet daar na het verlaten van de winkel desgevraagd de btw-bon kunnen laten zien.
ronron1212
12 jaar geleden
Hajete btw wordt ook wel consumenten belasting genoemd
http://www.deondernemer.nl/kennisbron/artikel/7445/default.html http://www.cultuur-ondernemen.nl/documents/10156/9ebcbdd7-7e7a-42c1-89d2-0d0f081e46a3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Consumenten belasting"... interessant! Dit is waar het eigenlijk natuurlijk om gaat.
Zal het proberen simpel te vertellen.

Deze belasting stamt al uit de zestiger jaren.

Elke dienst of artikel krijgt een bepaalde waarde toegevoegd door de verkoper / dienstverlener.

Over de waarde die is toegevoegd aan het artikel / of dienst moet belasting betaald worden.

Daar er over het heffen van BTW over de belastingen die betaald wordt voor diensten en sommige artikelen meningsverschillen dreigde te ontstaan heeft men in Nederland deze wetgeving omgedoopt tot omzetbelasting 1989 en bestaat enkel nog in EU verbond de term Belasting over de Toegevoegde Waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet als consument over het gehele bedrag BTW betalen. Dat zou dus betekeken dat in beginsel alles met de waarde 0 is begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste is correct, linden015. De consument, in dit geval de eindafnemer heeft altijd de volle mep betaald. theodnb, bedoel je, voor de juiste beeldvorming, dat de 'waarde toegevoegd' eigenlijk gewoon 'de waarde' is, bepaald door de leverancier van het product/de dienst?
De term toevoegen is een beetje vreemd, en ik zet daar net als linde015 ook een vraagteken bij. Toevoegen zou in mijn beleving iets aanvullen zijn... en misschien is het juist wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn, tot 1989 bestond het verrekensysteem en btw niet in Nederland.
Linden015, de consument betaalt geen btw. De ondernemer hoeft aan de consument ook geen factuur uit te reiken, laat staan met btw.
De ondernemer dient btw aan te geven en af te dragen, berekend over de vergoeding van de door hem geleverde diensten of goederen, dus niet alleen de btw op de door hem uitgereikte factuur. Pas als hij levert aan een andere ondernemer moet hij een factuur maken en uitreiken.
Als consument weet je niet of de ondernemer het bedrag geheel in zin zak steekt of er btw over zal afdragen, ergo de consument betaalt geen btw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarde wordt aan een artikel of dienst toegevoegd. Betekent niets anders dat de belastingdienst niet naar de waarde van het artikel of dienst kijkt maar naar wat er voor betaald wordt. Voorbeeld; Een fles vaatwasmiddel van een bekend merk kost in een supermarkt €3.00 Nu verkoopt diezelfde supermarkt een exact dezelfde fles vaatwasmiddel met een eigen huismerk etiket voor €2.75. Dit zou betekenen dat de fles vaatwasmiddel van het bekende merk ook niet mee waard zou zijn dan €2.75 echter door dat er door de fabrikant een hogere waarde aan is toegevoegd dient men over de €3.00 BTW te betalen. @hajete. De BTW werd al op 1 januari 1969 ingevoerd: http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2001-2002/De-komst-van-de-BTW.html Echter kon men in de eerste instantie de BTW pas verrekenen (gewoon zoals een bedrijf nu nog haar aangekochte artikelen voor het bedrijf af kan schrijven) bij de aangifte inkomstenbelasting. Het was gewoon een gedeelte van de koopsom. Jou stelling dat de consument geen BTW betaald is geheel onjuist, de consument betaald juist wel de BTW echter dient de verkoper de BTW aan de belastingdienst af te dragen en niet de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn, je hebt gelijk mijn oude geheugen speelt mij parten. Dus in mijn antwoorden en reacties moet 1989 zijn 1969 en 1988 m/z 1968
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de consument geen bon krijgt met btw weet hij niet of er btw in zit en zo ja hoeveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je als je wat ouder wordt. Overigens nog een voorbeeld over toegevoegde waarde: Koperen schaal van ongeveer 1kg. Materiaalkosten= €5.00 Arbeidsloon= €45.00 Werkelijke waarde schaal = €50.00 Extra waarde die er aan de schaal wordt toegevoegd door bijvoorbeeld ouderdom: €100.00 Samen maakt het een verkoopprijs van €150.00, over dit laatste bedrag is men BTW verschuldigd. Zou het geen belasting over toegevoegde waarde zijn maar naar waarde hoefde men slechts BTW te betalen over de €50.00.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de verkoper verplicht een aankoopbon met BTW te verstrekken, als de consument die niet wil is dat niet zijn probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het toch anders. Als ik iets koop voor 119 euro moet de leverancier 19 euro afdragen en die 19 euro heb ik betaald. (bij 19% BTW)
Waarom is er dan een discussie m.b.t. het verhogen van de BTW naar 8% voor oa levensmiddelen. Juist omdat de verkoopprijs dan hoger wordt die de consument moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn,
- de ondernemer is niet verplicht (zichtbaar) btw in rekening te brengen, maar hij moet over de ontvangen vergoeding btw afdragen. Als hij namelijk verplicht zou zijn btw in rekening te brengen dat zou hij ook verplicht zijn een factuur uit te reiken. Die verplichting is er niet. De consument kan ook met de btw niets doen. We zijn (nog)niet zo ver als in Italie dat die verplichting wel kent om de btw-ontduiking tegen te gaan. De klant moet daar na het verlaten van de winkel desgevraagd de btw-bon kunnen laten zien. - Je draagt geen btw af over de waarde maar over de ontvangen vergoeding. Als iets € 100 waard is maar afgeprijsd wordt tot € 50 dan hoeft er niet btw berekend over de "waarde" en te worden afgedragen maar over de ontvangen vergoeding. Ook als de inkoopprijs hoger zou zijn dan € 50. - M.b.t. je voorbeeld over de schaal. Je verwart m.i. kostprijs met waarde. De ontvangen vergoeding is de basis en bepalend voor de verschuldigde btw. Anders gezegd de waarde is gelijk aan de ontvangen vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@linden015
Dat is toch ook wat ik stel: De koper (consument) betaald de BTW, de verkoper draagt de BTW af aan de belastingen. @hajete
Daarom heet het ook belasting over toegevoegde waarde en niet belasting over de feitelijke waarde of belasting over de toegekende waarde, om dergelijke discussies niet voor een rechter te krijgen. Een verkoopprijs bestaat niet bij leveren van diensten, feitelijke waarde kan men ook niet bepalen, dat zou een specialist op gebied van de geleverde dienst moeten doen maar brengt weer de vrije handelswerking in gevaar. Leverancier van de dienst voegt waarde aan zijn diensten toe en betaald de belastingen over de waarde die hij aan de dienst toe voegt. Producent maakt een artikel, aan de hand van de kostprijs en te behalen winstmarges voegt hij een waarde aan een artikel toe, over de toegevoegde waarde betaald hij BTW. Ter verduidelijking een verkoopprijs van een artikel / dienst behoeft niet de feitelijke waarde te zijn van die dienst / artikel. Of de verkoopprijs nu boven of onder de feitelijke waarde ligt is dan niet meer van toepassing voor de BTW, het is de waarde die op dat moment aan het artikel / dienst wordt toegevoegd, deze wijze maakt het mogelijk om de verschillende soorten belastingen op brandstoffen onder de BTW te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theodbn, ik reageer op jouw mening/reactie:
"...echter door dat er door de fabrikant een hogere waarde aan is toegevoegd dient men over de €3.00 BTW te betalen." Er is m.i. geen sprake van waardetoevoeging; de verkoopprijs heeft geen (directe) relatie met de waarde.
De waarde is bovendien subjectief. Wie aan het goed een hogere waarde toekent dan de prijs zal bereid zijn hem te kopen. @linden015 en Theodbn. De koper betaalt pas btw als de verkoper btw aangeeft en afdraagt. Niet iedere verkoper hoeft de btw af te dragen over zijn verkopen en niet iedere verkoper mag btw op een desgevraagde factuur zetten. Zie kleineondernemersregeling.
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z13fd.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist bij dat flesje vaatwasmiddel is duidelijk te zien dat er een waarde aan het product is toegevoegd, de waarde van de naamsbekendheid, ook over die toegevoegde waarde moet belasting betaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke verhaal over "toegevoegde waarde", theodbn. Ik snap dit begrip nu goed. Als ik een dienst verleen als zelfstandige voor € 40,00 en daarover 19% in rekening moet brengen door de soort dienstverlening, en rechtstreeks aan een consument/eindafnemer deze dienst verkoop is de toegevoegde waarde € 40,00.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de waarde die aan de dienst is toegevoegd is €40,00, over dat bedrag is er BTW verschuldigd waardoor het totaalbedrag €47,60 wordt.
onderstaand voorbeeld maakt het hopelijk duidelijk hoe het zit met btw. de consument eindgebruiker betaald uiteindelijk de btw
BTW
Productie bedrijf koop grondstof
€ 1.000
19% Te Betalen BTW
€ 190
Productie bedrijf verkoopt aan tussen handel gereed product
€ 2.000
19% BTW te ontvangen
€ 380
Te betalen bTW aan de fiscus € 190
Tussenhandel verkoopt aan winkelier
€ 2.200
19% BTW
€ 418
Tussenhandel betaald aan de fiscus € 38
Winkelier verkoop product voor
€ 2.975 Hierin zit de btw
€ 475 BTW
Winkelier draag af 475-418 = 57

Toegevoegd na 4 uur:
Consument betaald dus € 475 btw aan de winkelier hiermee is de afdracht afgehandeld

Toegevoegd na 4 uur:
Nog ven voor de duidelijkheid € 190+ € 190 +€ 38 + € 57 =€ 475
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit: "Winkelier draag af 475-418 = 57" Klopt dus niet. Winkelier betaald de €418,00 aan de verkoper. Winkelier draagt de €475,00 af aan de belastingen. Na aankoop van het artikel kan de winkelier een teruggaaf BTW verzoeken bij de belastingdienst voor de €418,00, belastingdienst beslist of de teruggaaf terecht is.
ronron1212
12 jaar geleden
Lees betaalde BTW aan ontvangen BTW verschil moet betaald worden aan de fiscus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet zo te zijn. Als een produkt gekocht is in januari 2011 dient de volledige BTW al betaald te worden aan de fabrikant / groothandel. Dit kan de winkelier via een teruggave formulier reeds in 2011 terugvragen. Als het produkt verkocht wordt in januari 2012 dient de btw volledig afgedragen te worden aan de belastingen.
ronron1212
12 jaar geleden
Betaald aan heeft hier niets mee te maken. De BTW opgave moet tijdig gedaan worden en de te betalen BTW aan de fiscus moet tijdig worden betaald
Ik ben nu al 33 jaar controller en wat jij nu zegt slaat nergens op. Administraties zijn mijn vakgebied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg van het principe van BTW met dit voorbeeld. Het ging daar niet echt om, maar meer om de begripvorming "toegevoegde waarde". Echter deze achtergrondinfo draagt wel bij aan hoe BTW werkt. Na ruim jarenlange ondernemerservaring kan ik met met ronron1212 roerend eens zijn dat je het inkoop-verkoop verschil (!) aan de fiscus afdraagt en niet de totale BTW, dat zou niet kloppen, immers door het productie bedrijf en de tussenhandelaar is ook al een deel van de BTW betaald.