Als je als bedrijf iemand af en toe een klus wilt laten doen, handje contantje betaald maar wel voor de wet correct wilt blijven, hoe pak je dat aan?

De persoon in kwestie heeft geen eigen bedrijf. Of en hoeveel hij elders verdient, dat is zijn zaak. Moet ik hem dan gewoon een betalingsbevestiging sturen zodat ik dat in mijn boekhouding kan verwerken?

Hoe zou hij dat in zijn belastingaangifte moeten regelen? Hoe zit het met de BTW en de sociale afdragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
ronron1212
11 jaar geleden
sociale bijdrage? hij moet gewoon belasting betalen over zijn winst

Het beste antwoord

Als de klusuitvoerder een ondernemer is en jij ook, zal hij een factuur moeten uitreiken die beantwoordt aan de wettelijke eisen. Anders heb jij bijv. ook geen recht op vooraftrek van de BTW.

Als de uitvoerder van het karwei in feite gewoon een particulier is die de werkzaamheden uitvoert als bijverdienste, dan kun je verlangen dat hij een kwitantie afgeeft voor het bedrag dat jij betaald hebt. Daarop kan geen BTW staan als de uitvoer van het karwei geen ondernemer is. Die kwitantie gebruik je als boekingsdocument in jouw boekhouding.

Inkomensten uit bijverdiensten moet hij opgeven als 'andere inkomsten uit arbeid'. Maar dat is zijn zaak.
Computoon