Hoeveel belasting zou je over een bonus (jaar / prestatie bonus o.i.d) betalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In de sfeer van de loonbelasting betaal je een voorheffing. Daarvoor is het bijzondere tarief van toepassing, afhankelijk van de hoogte van je overige salaris.
De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Daar ben je onderworpen aan het progressieve tarief van 33,6%, 41,85%, 42% of 52% (tarieven 2009 en ervan uitgaande dat je premies volksverzekeringen moet betalen) afhankelijk van de hoogte van je totale inkomsten uit arbeid en eigen woning (box 1). De loonbelasting wordt uiteraard in mindering gebracht op de uiteindelijk verschuldigde inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een bonus valt onder BT (bijzonder Tarief)
het percentage voor dit tarief staat op je loonstrook, omdat hierover geen loonheffingskorting wordt berekend moet je rekenen op 41,5 %
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het marginale tarief, dwz het tarief van de hoogste schaal waarin je jaarinkomen valt.
Dat kan 33%, 42%, of 52% zijn, afhankelijk van je inkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bijzonder tarief, maar je mag de voordeel regel erop toepassen, dus eerst het bijzonder tarief van rim 40 procent erop toepassen, maar als je minder verdiend dan de schaal van ruim 40 procent mag je er jou geldende tarief op toepassen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier is het buitengewoon belastingtarief van 67% op van toepassing. Net zoals dit van toepassing is op je vakantiegeld en 13de maand...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van je totale inkomsten in een jaar.
Ervan uitgaande dat je bij 1 werkgever in loondienst bent, moet je je bonus optellen bij je reguliere salaris/13e maand etc.
Over dat totale belastbare bedrag betaal je de belasting.