Inkomstenbelasting Bijverdiensten?

Hoi,

Ik ben particulier en ik werk fultime.

Bijverdiensten:
Als ik voor 5 euro via Google AdWords adverteer en aan de hand daarvan verdien ik via Google AdSense 10 euro.

Wat moet ik als inkomstenbelasting opgeven, 5 euro?

En om dit te kunnen uitvoeren heb ik internet nodig. Kan ik dat ook als kosten opgeven?

Alvast bedankt!

Dit had ik gevonden op de site van belastingdienst:

Bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter
Werkte u in 2008 als freelancer of alfahulp, of had u bijverdiensten? Dan kan het zijn dat op uw inkomsten geen loonheffing werd ingehouden en dat deze inkomsten ook geen winst uit onderneming zijn. Of was u in 2008 als artiest of beroepssporter niet in dienstbetrekking? In al deze gevallen had u opbrengsten uit overige werkzaamheden door het verrichten van arbeid.

Sommige kosten die u hebt gemaakt voor deze opbrengsten uit overige werkzaamheden mag u aftrekken. Het verschil tussen opbrengsten en kosten zijn de inkomsten uit overige werkzaamheden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eerst moet je kijken of iets belast kan zijn. Daarvoor gelden in principe 4 voorwaarden:
1) Er wordt arbeid verricht
2) De arbeid vindt plaats in het economisch verkeer
3) Er wordt voordeel beoogd
4) Het voordeel is ook redelijkerwijs te verwachten

In jouw geval lijkt me daar sprake van. Er is dus sprake van een belastbaar feit. Jouw inkomsten worden vervolgens als inkomsten uit overige werkzaamheid gekwalificeerd. Hoe ik daar toe kom kost veel uitleg, maar geloof me maar...

Deze kwalificatie volgt het winstregime. Dat betekent dat slechts de 'winst' belastbaar is. Kosten zijn dus aftrekbaar! Internetkosten waarschijnlijk niet, omdat je een onevenredig groot deel privé gebruikt.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je hebt een inkomen van 10 euro. De kosten mag je dan niet eraf halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi adi, ik neem aan dat je hier nog wel meer antwoorden op zult krijgen, maar anders heeft het iets te maken met 'neveninkomsten'. Ik ben daar toevallig een tijdje geleden ook mee bezig geweest toen er wat anders tussenkwam en ik het even zo moest laten. Maar misschien dat je bij het zoeken op 'neveninkomsten' wat meer info kunt vinden?