Is het normaal dat mijn oma met pensioentje €1000 belasting moet betalen over 2011?

Mijn oma verdient bijna niks per jaar. Een klein pension van €400 per maand en AOW.
Maar kreeg een voorlopige aanslag van 2011 en moet meer dan €1000 betalen.
Ik vroeg me af of het normaal is dat oudere mensen zoveel belasting moeten betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Of iemand oud of jong is doet niet terzake. Wat van belang is of over de inkomsten een juist bedrag aan belasting is afgedragen. Als dat niet het geval is krijg je een aanslag. Ook als je oma bent en maar weinig inkomsten hebt.
paulus811
11 jaar geleden
Dat is wel wat apart maar kijk even na of bij beide de loonheffing op 0 staat want dan is er iets fout gegaan en betaalt ze geen loonheffing en komt het daardoor.

Mijn vader heeft een pensioen van dubbel zoveel maar betaalt ongeveer 600-800 belasting maar er wordt ook belasting van zijn pensioen gehaald. Als de bij beiden rekening gehouden wordt met de loonheffing dan gaat er iets fout.

Toegevoegd na 49 seconden:
Je moet dus even op de jaaropgaaf van beide kijken, die heeft ze begin dit jaar gehad en op basis daarvan wordt de belastingaanslag berekend. Kijk even of bij beiden de loonheffing 0 is dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een aanvullling: kijk wat er bij 'ingehouden loonbelasting oid staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Op de voorlopige aanslag staat dat ze inkomsten belasting moet betalen.
Maar ze moet 2618€ premie volksverzekering betalen. Dan ook nog eens 466€ inkomsten belasting en krijgt totaal een heffingskorting van 2000€, dus dan blijft er meer dan 1000€ over om te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik wil weten wat er op de jaaropgaven stond, niet op de voorlopige aanslag.
fisbel
11 jaar geleden
Pelle; je verwisselt de codes. In de rubriek LOONHEFFINGSKORTING kan staan of de loonheffingskorting wel (code 1) of niet (code 0) is toegepast. Als er op beide inkomens WEL loonheffingskorting is toegepast (code 1 dus) is er te weinig belasting betaald. Vaak worden echter deze codes niet meer op de jaaropgaaf vermeld. Staan staat er eenvoudigbij het inkomen vermeld: geen loonheffingskorting toegepast of (wel) loonheffingskorting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie hier op de AOW specificatie dat er €0,00 loonheffing is. Wel bijdrage Zvw. Maar op de voorlopige aanslag staat wel een heffingskorting van totaal 2070€
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat staat er op de pensioenjaaropgaaf?
Uw oma krijgt drie kortingen: de algemene heffingskorting. ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting. Die kortingen zijn in totaal even 2000 euro.

Omdat het totaal aan inkomsten in schijf 1 lijkt te blijven, moet er iets aan de hand zijn met de heffingskortingen. Uitsluitend op het hoogste inkomen: het AOW-inkomen voor alleenstaanden van 13.543 euro bruto (jaar 2011) kan de loonheffingskorting worden toegepast.

Op het aanvullend pensioen van netto 400 euro per maand mag de loonheffingskorting dus NIET worden toegepast, maar moet zo 15% belasting over worden betaald. Ook kan is een (kleine) bijbetaling achteraf mogelijk omdat een (klein) deel van het totale inkomen in schijf 2 terechtkomt.

Toegevoegd na 5 uur:
In de siuatie van oma lijkt het me een goede raad de belastingaangifte te laten verzorgen door een HUBA-er ouderenbond (hulp bij aangifte) Deze kan precies vertellen waarom er bijbetaald moet worden. Bij lidmaatschap van even € 30 wordt de aangifte gratis verzorgd (thuis)
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spaargeld is minimaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Komen die van de HUBA ook naar verzorgingstehuizen?
fisbel
11 jaar geleden
Jazeker, de invuller van de ouderenbonden komt ook in het verzorgingstehuis.
Misschien handig een T-biljet in te vullen. Hier kan je kijken of er teveel of te weinig is betaald. Bij meerdere inkomsten van verschillende bronnen (bv werkgevers) kan er teveel betaald zijn, maar er kan ook te weinig ingehouden zijn.
Als je er niet uitkomt kan een administratiekantoor oid je tegen een kleine verschoeding eea na laten kijken (vakbond is ook een idee)
Je kunt altijd een schikking bij de Belastingdienst treffen.
Hoogte van een aanslag is onafhankelijk van de leefdtijd, maar afhankelijk van hoogte van inkomsten en of er teveel of juist te weinig is ingehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Flevoboy: het T-biljet bestaat sinds 2010 niet meer. Als je per se nog een aangifte op papier wil doen is daarvoor het P-biljet. Niet aan te raden overigens omdat de consequenties van aftrekposten e.d. niet goed te (over)zien zijn. De papieren aangifte brengt veen rekenwerk met zich mee met met een grote kans op fouten. Teveel belasting betaald: zeer onwaarschijnlijk, omdat elke instantie of werkgever allereerst belasting heft in schijf 1.
Het percentage voor 65-plussers schijf 1 (tot € 18.628 - jaar 2011) is 15,1%. Omdat de AOW voor alleenstaanden €13.543 was in 2011 en het aanvullend pensioen hier 400 netto bedraagt en bruto nog geen € 500 blijft vrijwel het gehele inkomen van oma in schijf 1. I.p.v. doorverwijzing naar een administratiekantoor of vakbond lijkt mij een beter advies lid te worden van een ouderenbond. Kosten lidmaatschap ruim € 30 per jaar / de belastingaangifte is hierbij gratis en men komt met de laptop bij oma thuis. Bovendien wordt er gekeken of er aftrekposten mogelijk zijn zoals specifieke zorgkosten bijvoorbeeld. En er wordt bekeken of het met de toeslagen goed loopt.
Normaal is het als zijn een groot eigen huis heeft of een spaarrekening met veel kapitaal daarop.
Goed dat je met je oma meekijkt in haar belastingen.
Zelf heb ik een oud-collega van over de 80 die er allemaal geen barst meer van snapt en maar alles betaald omdat de overheid zegt dat dat moet. Haar help ik nu maar hoeveel alleenstaande ouderen gaan stug door met soms onterechte acceptgiro's. Eigenlijk vind ik dat ouderen boven de 80 geen naheffingen zouden moeten krijgen.