waarom krijg ik alleen 70 euro huurtoeslag voor dezelfde kamer waarvoor mijn vriend 120 kreeg heb ik iets verkeerds ingevuld?

kale huur is 270,- service kosten en kosten voor gemeenschappelijke ruimte en electra zijn ongv 81 ( de belasting dienst telt voor elk van deze posten alleen 12 eruo ?!)stroom individueel en water heb ik niet opgegeven want die zijn niet gemeenschappelijk. in totaal betaal ik 380 aan huur de belasting dienst hanteert een rekenhuur van 300 per maand? mijn vriend heeft voor deze zelfde kamer de afgelopen maand nog 120 euro huurtoeslag gekregen en hij verdient zelf meer dan mij???
heb ik iets verkeerds ingevuld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop niet dat de electrakosten meetellen bij de huurtoeslag, misschien gaat het daar fout bij je vriend?

Antwoorden (3)

Het is lastig hier antwoord op te geven. Het zou ook kunnen dat juist je vriend iets verkeerds heeft opgegeven en straks geld terug moet betalen. Je kunt de belastingdienst zelf bellen met deze vraag. Of je kunt naar de sociaal raadslieden/maatschappelijk werk in je buurt om het na te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leeftijd en woonsituatie kunnen bepalend zijn voor je recht op huurtoeslag. En natuurlijk het inkomen, maar je zegt dat je vriend juist een hoger inkomen heeft.

Je kunt eens een proefberekening doen op de site van de belastingdienst, kijken waar je op uitkomt. Elektrakosten zijn geen huur, dus die tellen niet mee voor je toeslag. Als jouw vriend hier een fout in maakt, bijvoorbeeld dit optelt bij zijn rekenhuur, zal hij meer toeslag krijgen, maar dat ook aan het eind van het jaar weer moeten terugbetalen..

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Ik ken je inkomen, leeftijd en woonsituatie niet, dus kan geen berekening voor je maken. Dat moet je zelf even doen, en dan kun je ook de gegevens van je vriend invullen om te kijken of daar iets anders uitkomt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als jij trouwens nog een schuld open hebt staan, in een eerder jaar teveel toeslag hebt gekregen oid, dan verrekent de belastingdienst dat mogelijk met je huidig toeslag.

Weet je verder zeker dat je vriend het heeft over huurtoeslag, en niet de zorg- en huurtoeslag bij elkaar telt ofzo? Leg jullie gegevens nog eens naast elkaar, dan moet je er wel uitkomen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Die 120 euro lijken me sowieso niet kloppen, tenzij dat huur- en zorgtoeslag bij elkaar is. Voor huurtoeslag moet je minimaal ongeveer 215 euro aan huur hebben, daaronder word je geacht de huur zelf te kunnen betalen - ongeacht je inkomen. Dus bij nog geen 300 euro huur, lijkt die 70 euro me aardig te kloppen als je een minimuminkomen hebt, maar het kan nooit veel hoger zijn dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens uw gegevens is de kale huur € 270. U betaalt € 81 servicekosten waarvan € 30 meegeteld wordt voor de aanvraag huurtoeslag. Met behulp van: check uw toeslag is dan eenvoudig te bepalen dat uw recht op huurtoeslag € 76 per maand is. Als ipv € 30 gerekend wordt met € 24 (2 categorieën) is het recht op huurtoeslag € 70 per maand. Precies het bedrag dat u krijgt.

Uw vriend is of een fantast, of hij gooit zorg- en huurtoeslag op 1 hoop of hij heeft verkeerde gegevens ingevuld bij de aanvraag met de mogelijkheid van terugbetaling later of …....(vul maar in)

€ 120 huurtoeslag in uw situatie – laat u niet dol maken. De € 70 die u nu krijgt zal het goede bedrag zijn.
fisbel