Kan een organisatie zoals in mijn geval de kinderopvang zonder mijn toestemming informatie inwinnen bij de Belastingdienst?

Dit heeft gisteren plaatsgevonden en ik twijfel of dit wel mag in verband met de persoonsgegevens privacy wet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een kinderopvang organisatie kan geen persoonlijke informatie inwinnen bij de belastingdienst. Dit zou wel kunnen als jij jouw gegevens bekend gemaakt hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn gastouderbureaus die het rechtstreeks voor je willen regelen, maar zoiets kan allen als jij als vraagouder daar toestemming voor geeft en dus jouw gegevens geeft, anders kan en mag het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me overigens af wat de kinderopvang met jouw belastinggegevens zou moeten? Je betaald toch gewoon de rekening geheel aan hun en wat jij terug krijgt van de belastingdienst moet je helemaal zelf regelen. Dus ik zie niet wat hun met belastinggegevens van jou moeten. Ik zou ze erop aanspreken.
De Belastingdienst heeft privacy zeer hoog in het vaandel staan. De Belastingdienst zal nooit gegevens van belastingplichtigen aan anderen geven, behalve als ze dat wettelijk verplicht zijn en zelfs dan moet er een gegronde reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit mijn ervaringen met het bellen van de belastingdienst heb ik niet het idee dat er nou een supercontrole plaatsvindt of jij wel degene bent wie jij zegt te zijn. Ja je BSN nummer en geboortedatum. En die hebben de kinderdagverblijven ook. Het is denk ik erg lastig om het waterdicht te maken wat dat betreft.
BSN voor kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag

Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd en verplicht om voor de kinderopvangtoeslag ouders te vragen naar hun burgerservicenummer (BSN) en dat van hun kind. Zij vragen die gegevens zodat de Belastingdienst Toeslagen de administratie van het aantal gebruikte opvanguren kan koppelen aan haar eigen gegevens. Dit geldt ook voor verhuurders voor de huurtoeslag en voor zorgverzekeraars voor de zorgtoeslag.
Dat betekent nog niet dat ze informatie mogen inwinnen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
En als de belastingdienst toch gegevens heeft verstrekt zou ik gelijk een vette klacht indienen.