Boven +- 21.000 euro moet je vermogensbelasting betalen. Moet dat over het gehele bedrag of alleen over het bedrag boven de 21.000?

Bv. Je hebt 22.000 euro betaal je dan 1,2 % over 1000 euro dus 12 euro belasting. Of 1,2% over 22.000 dus 220 euro?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je een fiscale partner hebt mag je het dubbele bedrag rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel andere opmerking, maar kan voor sommigen relevant zijn: als je huurtoeslag ontvangt, is er een veel groter probleem dan de vermogensbelasting. Die belasting is heus wel op te brengen als je dan toch zoveel spaargeld hebt. Maar zodra je ook maar één cent vermogen in box 3 hebt, heb je geen recht meer op huurtoeslag en zullen reeds ontvangen voorschotten over het afgelopen jaar, moeten worden terugbetaald. Uiteraard alleen relevant voor diegenen die huurtoeslag ontvangen, maar dan is het ook meteen zéér relevant.

Het beste antwoord

Voor 2012 zal het volgende van toepassing zijn.
Voorbeeld:
Spaargeld op 1 januari 2012: 22.350 Euro
Spaargeld op 31 december 2011: 24.991 Euro
Te betalen belasting:
24.991 - 20.661 x 0,012 = 51,97 Euro
De genoemde 20.661 is een belastingvrij deel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Annejos: je hebt de berekening fout uitgevoerd. Bovendien kloppen de vrjstellingsgrenzen niet. En je rekent voor belastingjaar 2012 met de vrijstellingsgrens van 2010 (....)
NB: liever i.p.v. belastingvrij deel de term vermogensvrijstelling gebruiken. Vrijstelling Box 3 - jaar 2010 is € 20.661
Vrijstelling Box 3 - jaar 2011 is € 20.785
Vrijstelling Box 3 - jaar 2012 is € 21.139 Er is sinds 2011 slechts 1 peildatum. Die peildatum is 1 januari. Dus in het door jou genoemd voorbeeld is de te betalen belasting Box 3 (belastingjaar 2012): De juiste berekening in het voorbeeld is dus:
( € 24991 - € 21.139 ) x 1,2% is € 46 (Belastingdienst rondt af op hele euro's in het voordeel van de belastingplichtige)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel ik denk dat je gelijk hebt. Mijn info heb ik uit onderstaande bron, maar als ik verder kijk dan zie ik dat andere sites als vrijstelling voor 2012 21.139 aangeven. http://financieel.infonu.nl/belasting/77334-belasting-over-spaargeld-in-2012.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel en Annejos, hoewel de peildatum 1 januari is, gaan jullie beiden uit van het geld op 31 december ad € 24.991 i.p.v. 1 januari ad € 22.350.
Waarom?
fisbel
11 jaar geleden
Inderdaad, meestal zijn de saldi per 31 december 2011 en 1 januari 2012 gelijk. Dat is hier niet het geval. Saldo per 1 januari 2012 dus € 22.350

Andere antwoorden (2)

Allen over het bedrag boven de vrijstelling:

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/belastingen/inkomstenbelasting/box3/inkomstenbelasting-vermogen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een mager (goed) antwoord met een foute link:
* de genoemde cijfers in de link zijn van jaar 2007. De vrijstellingsgrens is momenteel € 21.139 (jaar 2012) Fiscale partners het dubbele.
* de informatie komt van een commerciële site. Volgens de huisregels niet toegestaan.
Antwoord is al gegeven.
Alleen nog iets wat betreft de term: 'vermogensbelasting'. Juridisch bestaat die niet meer sinds 2001 toen de Wet op de Vermogensbelasting is ingetrokken. De VB is vervangen door de vermogensrendementsheffing in box 3 van de Wet inkomstenbelasting 2001.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon, de vermogensrendementsheffing is een mix van belasting op vermogensinkomsten (rente) en belasting op het vermogen. Het gaat er in deze niet alleen om hoe iets formeel heet (daarin heb je gelijk), maar ook om wat het is en hoe het wordt ervaren.
Daarom is de term vermogensbelasting nog zo gek niet omdat het wordt geheven over (en op basis van de hoogte )het vermogen.