Werkt de aftrek wegens geen / geringe eigenwoningschuld als de hypotheek volledig is afgelost?

Mijn ouders hebben een koophuis dat sinds vorig jaar volledig is afgelost. Nu meen ik dat zij de volledige aftrek van de eigenwoningforfait hebben, omdat ze geen schuld meer hebben, als ik de berekening van de Belastingdienst goed heb geïnterpreteerd.
http://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben.html

Mijn vraag is: klopt dit inderdaad, en zo ja, (hoe) moet ik dit gegeven verwerken op de (online) aangifte? Ik heb dit namelijk nergens kunnen zien; of houdt de Belastingdienst hier automatisch rekening mee, omdat ze deze gegevens wellicht al hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
aftrek forfait? Eigenwoningforfait is een fiscale bijtelling bij het inkomen in verband met het hebben van een koopwoning. Het komt erop neer dat huiseigenaren betalen voor het woongenot. Dit woongenot wordt gezien als inkomen in natura. De hoogte van het bedrag wordt bepaald aan de hand van de waarde van het huis. https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/wet-en-regelgeving/eigenwoningforfait/
ronron1212
8 jaar geleden
Ja @erotisi aftrek
Betaalt u geen of weinig rente omdat u geen of een kleine eigenwoningschuld hebt? Dan is het eigenwoningforfait meestal hoger dan de aftrekbare kosten. U hebt dan recht op een aftrek omdat u geen of een kleine eigenwoningschuld hebt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/geen_of_een_kleine_eigenwoningschuld/ Bij het invullen bij hypotheek wijst de weg van zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank, beiden. Klopt, @erotisi, maar zie de opmerking van @ronron.
De hypotheek is afgelost, dus bij de vraag of er sprake is van een hypotheek, is 'nee' ingevuld. Verder waren er geen aanvullende vragen.
ronron1212
8 jaar geleden
Als toen even goed gekeken had had je gezien dat het bedrag automatisch direct in mindering is gebracht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb het zojuist inderdaad gezien.

Antwoorden (1)

Als je geen hypotheek (meer) hebt, betaal je nog wel het eigenwoningforfait.
Maar tegelijk wordt dit bedrag weer automatisch bij je aangifte afgetrokken.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verderop in de aangifte ben ik 't inderdaad tegengekomen. Dank!