als zzp er ontvangt iemand een winstaandeel. moet hier belasting over betaald worden?

Toegevoegd na 10 minuten:
Kleine toevoeging: het gaat hier niet over zelf behaalde winst, maar over de winst van de opdrachtgever waar de zzp er voor gewerkt heeft. De opdrachtgever heeft de zzp er een aandeel in zijn winst gegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat die winstuitkering niet het enige is dat je betaald krijgt. Dit tenzij we het over een behoorlijk bedrag hebben.

Antwoorden (3)

Dat zijn inkomsten! Daar hebben we in Nederland de Inkomstenbelasting voor...

Toegevoegd na 19 minuten:
n.a.v. toevoeging: Da’s mooi van de opdrachtgever! Maar het blijven inkomsten voor de ZZP’er….
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overbehaalde winst als eenmanszaak (dat is een ZZP-er), betaal je inkomensbelasting.

Toegevoegd na 13 minuten:
Over jouw toevoeging.
Alle inkomsten van de ondernemer (ZZP-er) is de omzet. Minus alle kosten die hij maakt, is de bruto winst.
De brutowinst is na aftrek van verschillende aftrekposten (zie bronnen) de belastbaar inkomen. Dit wordt normaal belast zoals ieder ander salaris.
Wanneer de ZZP-er een bonus ontvangt, zijn dit inkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat moet. Stel partij A is de zzper die een deel van de winst krijgt van partij B. Partij A zal gewoon een factuur moeten opstellen voor het deel dat hij krijgt. Deze stuurt hij aan de partij B, die deze afdracht weer boekt als kosten.

Dus stel de winst voor partij B is €10.000. Partij A krijgt 30%, dus €3000. Partij A zet dan €3000 in zijn administratie als omzet, partij B zet €3000 als kosten in zijn administratie (want: afgedragen aan partij A).

De omzet telt gewoon mee bij de winstberekening van partij A.

[Nog een opmerking over de omzetbelasting: partij A moet ook BTW rekenen op zijn factuur! Partij B kan deze onder voorwaarden aftrekken als voorbelasting.]