Hoe komen ze achter kapotte kilometerkastjes?

Stel, ik heb direct zo een kastje in mijn auto t.b.v. de kilometerheffing. Het is echt heel vervelend, maar het draadje van de voedingsspanning is losgetrild, ik kan daar niets aan doen. Of wel misschien, kan ook. Intussen rijd ik vrolijk door.
Hoe gaan ze daar achter komen?

14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

In denk dat we net zo'n systeem nodig zullen hebben als het Duitse Mautsysteem.

In Duitsland moeten vrachtwagens tol betalen. Boven de snelwegen staan grote portalen met transceivers. Die krijgen een signaal door van het kastje dat in de vrachtwagen staat.

Er zijn natuurlijk (buitenlandse) vrachtwagens zonder zo'n Mautkastje. Die moeten zich ofwel melden, of ze worden gefotografeerd, en krijgen op die manier de rekening thuisgestuurd. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat je goedkoper uit bent als je zo'n Mautkastje in je vrachtwagen monteert.

Wanneer ze bij ons iets vergelijkbaars introduceren, betaal je dus een bepaald tarief zolang je kastje werkt. Werkt je kastje niet, dan word je gefotografeerd, en krijg je de rekening (of, indien van toepassing, een boete) thuisgestuurd.

Als de overheid slim is, maken ze simpelweg een kopie van het Duitse systeem. Dat is al uitgebreid in de praktijk getest, en het hoeft niet meer ontwikkeld te worden.

Aangezien de overheid dom is, zal men een eigen systeem willen ontwikkelen. Want waarom zou je het wiel kopiëren als je het moeizaam opnieuw kunt uitvinden?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Eeeeeh, ik ben bang dat die kastjes niet zo simpel in elkaar zitten dat het voedingkastje gewoon lostrilt!
En waarschijnlijk zetten ze daar onwaarschijnlijk hoge bekeuringen op!

Toegevoegd na 31 seconden:
Voor het helpen van dat draadje dan he, om los te trillen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk kun je je auto niet eens starten als dat ding niet is aangesloten, met een startonderbreker.
Denk jij dat je ook maar 1 meter mag rijden zonder?....Juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hoe gaan ze daar achter komen?'

Ze missen jou ineens in het systeem...., en dat is jouw probleem! Want het is natuurlijk de verantwoording van Antwoordman om de 'zaakjes' in goede staat te houden! Zo gaat dat met overheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, ben jij wel......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof eerlijk gezegt niet dat het zo snel zover komt...
Dat hele kilometerheffingsgebeuren moet denk ik eerst maar eens goed uitgezocht worden en bekeken worden hoe dat gaat met die kastjes.
Voordat die kastjes op de markt zijn, kunnen ze waarschijnlijk al gekraakt worden. Dat zie je bv met de kilometerstanden van auto's hoeveel daarmee geknoeid wordt. (of de uurregistratie van rijdende vrachtwagens)
Daarnaast zouden ze alle honderdduizenden kastjes nooit kunnen controleren.
Techniek is altijd te omzeilen, zo ook de kilometerkastjes denk ik. Ik moet nog zien of dit gaat lukken en werken.

Ik denk dus dat ze er alleen achter kunnen komen als ze je controleren... en daar er niet voldoende controleurs ingezet kunnen worden is die kans klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

Belangrijker vind ik de vraag; hoe weet ik zelf 100% zeker dat het ding wel werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zullen ze ongetwijfeld heel snel een soort flitspalen voor maken die auto's die worden gezien met radar maar geen contact met de chip opleveren onmiddellijk fotograferen en bekeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gps-kastje dat opeens geen signalen over afgelegde kilometers uitzendt, staat een half jaar cel of een boete tot 18.500 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is onzin over een kapot kastje en gevangenisstraf. Die gevangenisstraf staat op fraude met het kastje, een defect kastje is geen fraude. Een defect kastje mag je binnen 3 weken laten repareren zonder consequenties. Minister Eurlings aan het woord bij radio 538 gisteren, luister maar eens zal jou wellicht opheldedring geven:
http://radio538.nl/web/show/id=1340787/contentid=110010/pagenr=1 Jouw bron is geen overheidsbron en dus enigzins gevoelig voor stemmingmakerij (zeg niet dat jij dat doet hoor).
ze gaan op diverse punten scanners opstellen die ze koppelen aan de kilometer registratie database. Als jij op bepaalde punten geflitst bent, maar ze geen kn registratie hebben van dat moment, dan stond jekastje uit, en ben je zeer de pineut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat de verbinding met de sateliet wordt verbroken gaat er ergens bij b.v.de belasting een signaaltje af.
Overigens is het niet zo dat bij een onderbroken voedingsspanning het kastje niet meer werkt. Er zit een eigen stroombron in die 3 mnd stroom aan het kastje geeft.
Dus ook al staat de auto stil, dan nog is er verbinding met de sateliet. Tevens hebben politie en douane apparatuur in de auto die ziet als het kastje niet werkt of gesaboteerd is.
Te hard rijden is dan ook gelijk afgelopen. Weg met de privacy.