Nog even een belasting aangifte vraag op de valreep. Voor de aftrek van kinderalimentatie, waar moet ik die aangeven?

Hoort dat bij de aftrekposten onder het kopje: Alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen of onder uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar. Mijn zoontje woont niet bij mij thuis.

svp. alleen antwoord als je zeker weet waar het onder moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: betaalde alimentatie is niet aftrekbaar onder 'Alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen.' Deze aftrekpost is alleen voor partneralimentatie.

Je hebt mogelijk recht op de aftrekpost 'Uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar'. Of je hiervoor überhaupt voor in aanmerking komt gelden drie vereisten:
a) u ontvangt geen kinderbijslag (dus ofwel geen recht op, ofwel uw partner ontvangt die)
b) uw kind heeft geen recht op studiefinanciering
c) u onderhoudt de kinderen in bepaalde mate

Vervolgens wordt er middels een tabel bepaald hoe hoog uw aftrek is. Dit wordt per kwartaal bepaald. De hoogte is afhankelijk van de leeftijd van het kind en de mate waarin u bijdraagt. Als u alimentatie betaalt, dan is het vrij eenvoudig vast te stellen wat u bijlegt. Maar in principe gelden alle bijdragen (voeding, kleding, huisvesting, studie, verzekeringen, zakgeld, vakantiegeld, reisgeld e.d.). Let wel: zoals bij elk aftrekpost geldt wel dat u moet de bewijzen moet bewaren. Dus u moet aannemelijk maken dat u die kosten ook daadwerkelijk gemaakt heeft. (Voor deze bewijsmaterialen geldt een bewaarplicht van 5 jaar).

Bron 1 is de algemene informatie van de Belastingdienst
Bron 2 is de tabel waarin samengevat staat hoe de aftrek bepaald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kinderalimentatie is niet aftrekbaar:

Niet aftrekbaar: alimentatie voor uw kinderen
Alimentatie die u voor uw kinderen hebt betaald, is niet aftrekbaar. U komt misschien wel in aanmerking voor aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar.

Toegevoegd na 27 minuten:
Extra: Ontvangen kinderalimentatie hoeft niet aangeven te worden als inkomsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En terecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mind123: Ik ben het helemaal met je eens. Je hebt als ouder een verzorgings- onderhoudsplicht voor je kindenderen. Waarom zou je als je bent gescheiden de dit wel mogen aftrekken en anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De post 'kosten levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar' is om de ongelijkheid te repareren tussen gescheiden ouders. De ouder waarbij het kind woont heeft vaak recht op kinderbijslag en diverse heffingskortingen die de andere ouder niet heeft. In zoverre is er wel wat voor te zeggen dat ook de andere ouder enige compensatie van de belastingdienst ontvangt. Overigens werkt die aftrekpost met vooraf vastgestelde bedragen. Het creëert dus geen nieuwe ongelijkheid.
Kinderalimentatie is een verkeerd en misleidend woord.Het bestaat niet.
Partneralimentatie is aftrekbaar en de ontvangst is belast.

Levensonderhoud kinderen is, wel afhankelijk van leeftijd kind en hoogte bijdrage per kwartaal, onder voorwaarden met standaard bedragen aftrekbaar.
Gebruik de I-knop in de aangifte.Dan zie je het vanzelf.