Zou het erg zijn als ik mijn belastingaangifte pas a.s. zondag (1 april) digitaal verstuur?

Ze zien het toch pas op maandag? Of zijn ze heel strikt met die datum?
(Ik heb eigenlijk zondag pas echt tijd om het goed uit te rekenen.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
bamibal
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/aangifte-april-verstuurd-zondag-dag.316169 Als je zondag pas tijd hebt, ben je gewoon te laat begonnen. De datum van 1 april staat al jaren vast.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt vandaag aangifte doen en desnoods op 8 april een correctie sturen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van uitstel komt afstel, blijkt maar weer.

Het beste antwoord

Formeel ben je dan te laat, al heeft de Belastingdienst echt nog geen tijd om je een herinnering te sturen, en zul je ook niet direct een boete krijgen.

Maar als je het écht netjes wilt doen, en zeker wilt weten dat je geen boete riskeert, kun je ook gewoon uitstel aanvragen. Tot 1 april kan dat nog telefonisch, en het kan ook digitaal. Geen enkele moeite dus, en dan ben je netjes op tijd als je net ná 1 april je aangifte opstuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede tip lies!

Andere antwoorden (5)

Nee, je krijgt niet direct een boete als je 1 dag te laat bent. Wel wordt er dit jaar wat strenger gecontroleerd (zie link). In het artikel staat dat je een boete kunt krijgen van 226 euro als je niet reageert op een aanmaning. Als de aangifte op 1 april niet binnen is gaan ze je eerst een aanmaning opsturen en als je dan nog niets doet krijg je pas een boete. Als je dus a.s. zondag, precies op 1 april, aangifte doet ben je dus zowel de aanmaning als de boete voor en is het niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het toch doorwerken dit weekend.
Met de digitale aangifte wordt de datum natuurlijk helemaal digitaal vastgesteld.

Met papieren aangifte is het zo dat wanneer ze het pas maandag zien, er een datumstempel van 2 april op komt. Te laat dus.
12 jaar geleden
ik zie hier overal in de stad posters hangen met de slogan: '32 maart bestaat niet! doe je belastingaangifte vóór 1 april'. ik vermoed daarom dat 1 april echt te laat is. alleen heb ik geen idee wat eventuele gevolgen zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bel je vandaag niet even de belastingtelefoon.
Kan ook nu en je kan met keuzetoets automatisch uitstel aanvragen tot 1 sept. Heb ik toevallid zelf ook van de week gedaan omdat mijn papieren niet op tijd in NL konden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem nog in maart opstuurt dan heb je recht op een snellere afhandeling, dus voor 1 juli je geld terug. Na maart indienen is dat recht verspelen.

Als je uitstel vraagt en krijgt dan heeft de Belastingdienst meer tijd en moet je in principe langer wachten.

Wat je ook kan doen is de aangifte insturen met wat je weet. Als dat een behoorlijke aangifte is, dan telt dat. Als je later een verbeterde aangifte doet door de aangevulde aangifte opnieuw in te sturen dan heb je in in ieder geval niet het risico dat er een notitie bij je naam komt, want hoe vaker je te laat bent des te groter wordt de kans op boete.