De rente die betaald is voor een schuld t.b.v. de eigen woning is in box 1 bij eigen woning aftrekbaar tegen de marginale tarief d.w.z. het voor jou geldende hoogste tarief.

Niet de hypotheekstelling maakt dat rente aftrekbaar is maar de besteding, dus ook de rente van een persoonlijke lening voor een nieuwe keuken is aftrekbaar.

De saldi van andere schulden zijn aftrekbaar in box 3, niet de rente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compact en helder antwoord.

Andere antwoorden (3)

Nee, alleen de rente die betaalt wordt voor een lening ter financiering van de aankoop of verbetering van onroerend goed is aftrekbaar. Dat een schuld gedekt wordt door onroerend goed, maakt het niet aftrekbaar.
paulus811
12 jaar geleden
Nee, de rente is alleen aftrekbaar als het gaat om de eigen woning. Dit is dan aftrekbaar in BOX 1 (inkomen uit werk en wonen).
Een hypotheek duid er op dat er een onroerende zaak als onderpand is mocht de lening niet afgelost worden. Mocht je meerdere woningen hebben omdat je woningen verhuurt of voor vakantiewoningen bijvoorbeeld. Is niet de rente aftrekbaar maar de schuld maar dan wel in box 3 (inkomen uit vermogen) hier zijn echter ook weer aparte berekeningen voor.

Er zijn uitzonderingen als je bijvoorbeeld net een nieuw huis koopt mag het oude huis nog 3 jaar afgetrokken worden in de box 1 terwijl je in het andere huis woont (hier zijn echter wel eisen aan verbonden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet per definitie

Alleen de rente en kosten die u hebt betaald voor de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar voor zover de lening is gebruikt voor aankoop, verbouwing of onderhoud van de eigen woning of voor de afkoop van erfpacht.

Vaak zal die schuld gefinancierd zijn met geven van een hypotheek als onderpand, maar dat hoeft niet. Ook kan er een hypotheekrecht gegeven worden op andere registergoederen dan de eigen woning. (b.v een tweede woning, teboekgestelde schepen, teboekgestelde vliegtuigen)