Heb je altijd recht op huurtoeslag waneer je een sociale huurwoning huurt en je inkomen zit rond het minimum zonder verdere andere bijzonderheden?

Een medewerker van de belastingdienst kon mij dit niet met zekerheid bevestigen, hij vermoedde hoogst waarschijnlijk van wel omdat het anders geen sociale huurwoning meer zou zijn.
Het gaat het om een woning die op een tientje na geen vrije sector woning is.
Vandaar de onzekerheid.
Op de site van de belasting kon ik hier zelf geen concreet antwoord terug vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
fisbel
12 jaar geleden
Ja, er is altijd recht op een sociale huurwoning, tenzij er vermogen Box 3 is. Het kan gebeuren dat er een minimaal inkomen is maar geen recht op huurtoeslag. Bijvoorbeeld mensen die hun koopwoning (vrij van hypothecaire schuld) verkopen en daardoor een leuk bedragje op de bank hebben staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel

Het beste antwoord

Recht op huurtoeslag hangt af van een aantal factoren: inkomen en vermogen, hoogte van de huur, eigenschappen van de woning, grootte van je huishouden, en leeftijd van de huurder.

Allereerst moet je een eigen opgang, toilet etc. hebben, maar als het gewoon gaat om een eengezinswoning, ga ik er vanuit dat het huis aan die eisen voldoet. Kijk dat zelf nog na op de site van de Belastingdienst als je daaraan twijfelt.

Met een inkomen rond het minimum voldoe je aan de inkomenseis. Je mag ook niet teveel spaargeld hebben, zodra je vermogen in box 3 hebt, heb je geen recht meer op huurtoeslag. Als je daaraan voldoet, hangt het verder nog af van je leeftijd in relatie tot de hoogte van je huur: tot 23 jaar geldt een andere grens aan de hoogte van de huur. Wanneer een woning is aangepast vanwege een handicap van één van de gezinsleden, gelden er andere grenzen. Voor personen van 23 jaar en ouder geldt dat je alleen toeslag kunt krijgen als je een huur hebt die lager is dan 664,66, en dat is dus ook de grens waarop een woning nog een sociale huurwoning is. Maar er wel ook wel projecten van woningbouwverenigingen waarbij de huur net boven die grens uitkomt en het dus eigenlijk particulieren huur is. Tenminste, dat is in mijn woonplaats zo. De grootte van je huishouden bepaalt deels hoeveel huurtoeslag je krijgt, er zit een grens aan het bedrag aan huur waarover je huurtoeslag ontvangt. Zit je huur boven die grens maar nog wel onder de 664,66, dan ontvang je over het bedrag daartussen geen of bijna geen (extra) toeslag.

Citaat van de site uit de bron:
U kunt huurtoeslag aanvragen indien:

►U jonger bent dan 23 jaar en de huur lager is dan € 366,37;
►U ouder bent dan 23 jaar, uw huishouden uit 1 of 2 personen bestaat en de huur lager is dan € 664,66.
Over het deel van de huur boven de € 524,37 is de bijdrage van huurtoeslag nihil.
►U ouder bent dan 23 jaar, uw huishouden uit 3 of meer personen bestaat en de huur lager is dan € 664,66.
Over het deel van de huur boven de € 561,98 is de bijdrage van huurtoeslag nihil.
►U ouder bent dan 65 jaar en de huur lager is dan € 664,66.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt trouwens heel makkelijk zelf een proefberekening maken op de site van de Belastingdienst. In bepaalde gevallen kan de proefberekening afwijken van je werkelijke recht op toeslag, maar meestal klopt het aardig: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord

Andere antwoorden (4)

Als je inkomen minder is dan 34000 en je huurwoning niet duurder dan 650 heb je recht op huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woning zit op een bedrag van 653,30 incl servicekosten. Kaal op 650.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAn heb je wb de woning recht op huursubsidie, zeker weten want das mijn huur ook.
Als je inkomen niet boven de grens zit kun je meteen aanvragen op www.toeslagen.nl
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel
fisbel
12 jaar geleden
Martine74: Nielx, Sanzoo, Pelle en Lies12 geven prima antwoorden (plusje dus voor allen) waarbij de 1 de ander aanvult. Jij geeft in een kort antwoord (1 zin) informatie die én fout is én verouderd. In elk geval: bij een inkomen boven € 30.000 is er NOOIT recht op huurtoeslag. Die € 34.000 beziet het RECHT op een (sociale) huurwoning. Huurtoeslag is een totaal ander verhaal. Er zijn 4 maximumgrenzen inkomen voor huurtoeslag:
a. alleenstaande onder de 65: € 22.025
b. toeslagpartners onder de 65: € 29.900
3. alleenstaande vanaf 65 jaar € 20.675
4. toeslagpartners vanaf 65 jaar: € 28.225
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geb het eenvoudig gehouden, ja.
Deze 2 vragen waren van toepassing toen ik onlangs subsidie ging aanvragen. Als je niet aan die eisen voldoet kun je stoppen.
Ik heb het antw idd eenvoudig gehouden omdat de vraagsteller daar mi behoefte aan heeft.
fisbel
12 jaar geleden
Ook een eenvoudig antwoord moet wel GOED zijn Martine.
Ik snap niet helemaal wat je vraag is. Als jij aan de voorwaarden voldoet dan heb je recht op de huurtoeslag. Als jij niet aan de voorwaarden voldoet dan heb je er geen recht op.

Er is theoretisch de mogelijkheid dat er een prijsstijging is waardoor de woning niet langer in de gereguleerde sector zou vallen. Dit is theoretisch, want de wet schrijft de maximale huurverhoging voor en met die huurverhoging wordt ook het maximumbedrag van de huurtoeslag aangepast. In de praktijk heb je hier dus geen last van. Mocht dit dus toch voordoen, dan voorziet de wet op huurtoeslag in artikel 13 lid 2c op een uitzonderingssituatie, waarbij nog steeds huurtoeslag toegekend wordt, maar wel gebaseerd op de maximale huurprijs die wettelijk gezien mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedenk me net dat bovengenoemde situatie niet geheel theoretisch is. Mocht bijvoorbeeld bepaalde servicekosten hoger worden, en die servicekosten vallen onder de rekenhuur, dan wordt dat opgevangen door artikel 13 lid 2c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voldoe qua inkomen wel aan de voorwaarden.
Echter is de woning nog net geen vrije sector woning gezien de huur die kaal op 650 zit en incl servicekosten op 653,30.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je er toch gewoon recht op? De huurtoeslaggrens is in in 2012 € 664,66.
fisbel
12 jaar geleden
NIelx: het artikel dat je aanhaalt heet: verworven recht.
Als de huur bijvoorbeeld € 650 euro is (beneden de maximumgrens huurtoeslag voor 2011 en ook 2012) en de verhuurder verhoogt de huur naar € 700 dan blijft voor de zittende huurder de huurtoeslag van toepassing. De huurder krijgt huurtoeslag tot de maximumgrens, voor het gedeelte van de huur boven de maximumgrens is er geen huurtoeslag. Maar verlies van huurtoeslag is er niet. Integendeel: tot de maximumgrens wordt huurtoeslag verkregen. Een nieuwe huurder die € 700 moet betalen piest buiten het potje: geen huurtoeslag mogelijk: boven de maximumgrens. ----------------------------------------------------------------- NB: Wet op de huurtoeslag Artikel 13 lid 1 en 2 horen bij elkaar. Onderstaande links geven de volledige tekst. Artikel 2c slaat op het verworven recht. http://maxius.nl/wet-op-de-huurtoeslag/artikel13/lid1/onderdeela
http://maxius.nl/wet-op-de-huurtoeslag/artikel13/lid2
Nee, je hebt niet automatisch recht hierop. Er zijn eisen waar je aan moet voldoen. Deze exacte eisen kan je vinden op de site van toeslagen.nl. Een voorbeeld; Ikzelf woon in een sociale huurwoning en zowel mijn partner als ik zijn nog student, wij verdienen niet veel en hebben op die basis recht op huurtoeslag. Echter heeft mijn partner spaargeld uit een erfenis en hierdoor hebben we geen recht meer op huurtoeslag.

Volgens mij moet je situatie aan de volgende eisen voldoen:
*afsluitbare ingang van de woning
*eigen rioolaansluiting
*eigen kookgelegenheid
*verzamelinkomen onder een bepaald bedrag
*niet teveel spaargeld hebben
*De woningprijs moet onder de sociale huurgrens liggen (het gaat hier om kale huur)

Het hangt er dus eigenlijk vanaf wat jij bijzonderheden noemt, maar anders zuo ik zeggen dat je er recht op hebt.

De hoogte van de tarieven zijn ook afhankelijk van de toeslagpartner van de aanvrager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelf precies nagaan of je er voor in aanmerking komt op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel