moet ik over mijn ouderbijdrage ook belasting betalen?

mijn ouders wonen in het buitenland en sturen geld voor mijn huur. Moet ik hierover inkomsten belasting betalen moet ik het zelfs aangeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Nee. Dat zijn giften, geen inkomsten. Pas boven de drempel van €5030/jaar kom je in aanmerking voor een heffing.

Het beste antwoord

U hoeft over de schenkingen (giften) geen inkomstenbelasting te betalen. Maar mogelijk wel schenkbelasting.

Als u op jaarbasis meer dan € 5030 krijgt, moet u schenkbelasting betalen. Vanaf € 5030 is dat 10% (tot € 118.708 op jaarbasis)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij wil ik wel opmerken dat bijdragen in het levensonderhoud van een studerend kind in beginsel geen schenkingen zijn. Let wel: de skivakanties, lidmaatschap van de studentenvereniging en de auto wel. De basis voor schenking is vrijgevigheid. Als een ouder dus vanuit zijn wettelijke onderhoudsplicht geld geeft is het geen schenking.
fisbel
12 jaar geleden
Goede aanvulling met als opmerking: de aftrekpost levensonderhoud kinderen is gewijzigd. Aftrek was mogelijk voor kinderen tot 30 jaar. Is vanaf 2012 - 21 jaar. Formeel: wat doe je met een schenking van € 6000 (12 maandtermijnen va € 500 huur) Moet er over de € 1000 boven de maximale grens schenkbelasting worden betaald>
10% vn € 1000 is € 100. Niemand die de € 1000 schenking teveel opgeeft natuurlijk, maar wat zegt hier de wet? M.i. € 100 betalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!