Ik heb 2 keer loonheffingskorting toegepast. Weet iemand hoe ik kan berekenen wat ik terug moet betalen?

In 2010 heb ik met stage 2101 euro verdiend en met een bijbaan 4500 euro over het hele jaar. Bij beide heb ik loonheffingskorting toegepast. Ik zou graag willen weten wat ik ongeveer terug zou moeten betalen zodat ik weet wat me te wachten staat. Moet ik denken aan 100 euro of toch eerder aan 1000?

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens dit ging over 2010 kunnen/gaan ze dat nog terug vragen? En anno nu 2012 zit ik een een soortgelijke situatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

U heeft in 2010 € 6601 verdiend. Over dit inkomen hoeft door de heffingskortingen (vrijwel) geen belasting te worden betaald. Omdat u over beide inkomens de loonheffingskorting heeft laten toepassen zal er geen belasting terug te halen zijn door aangifte te doen. Uw betaalde belasting zal immers € 0 zijn.

In 2011 en 2012 zit u in een soortgelijke inkomenssituatie. Volgens de regels moet u de loonheffingskorting op het laagste inkomen eruit gooien.
Boven circa € 6500 inkomen moet er belasting worden betaald: globaal 33,0% over het inkomen boven € 6500.
fisbel
12 jaar geleden
Je moet € 2074 heffingskorting aan de belasting betalen.
Ga maar gauw sparen dus.
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Wat een foute mededeling:
heffingskortingen VERMINDEREN de te betalen belasting.
Als er over € 6000 - 33% belasting moet worden betaald is dat grofweg € 2000. De heffingskortingen van € 2074 (algemene heffingskorting en een klein beetje arbeidskorting
zetten het totaal aan te betalen belasting op € 0. Want: € 2000 - € 2074 is minus € 74 (negatief)
Helaas kan dit laatste stukje heffingskorting niet worden verzilverd.
1. "Ik heb 2 keer loonheffingskorting toegepast. Weet iemand hoe ik kan berekenen wat ik terug moet betalen?"

Het berekenen van de belasting is weliswaar niet onmogelijk, maar wel complex vanwege allerlei heffingskortingen, persoonlijke situaties, etc. Het gemakkelijkste is dus om gewoon het aangifteprogramma van 2010 in te vullen. Na het invullen krijg jij een overzicht van wat jij nog zou moeten betalen.

2. Moet ik denken aan 100 euro of toch eerder aan 1000?

Ik verwacht niet dat je (veel) bij moet betalen. De vuistregel is dat al het inkomen onder de 6000 door de algemene heffingskorting niet belast is. Dat zou in jouw geval dus betekenen dat je over zo'n 600 euro wel belasting had moeten betalen. Maar bijzondere uitkeringen (zoals het vakantiegeld of de eindejaarsuitkering) worden altijd belast uitgekeerd. Het zou dus weleens mooi uit kunnen komen.

3. Trouwens dit ging over 2010 kunnen/gaan ze dat nog terug vragen?

De Belastingdienst gaat in normale omstandigheden tot 5 jaar terug. Dus ja: 'ze' kunnen hier nog naar vragen. Overigens mag de Belastingdienst bij opzet tot 12 jaar teruggaan om zaken te herrekenen. Dat is in dit geval niet van toepassing, hoewel je zou kunnen zeggen dat nu dat je beter geïnformeerd bent er wel een zekere verantwoordelijkheid bij je ligt.

4. En anno nu 2012 zit ik een een soortgelijke situatie.

Zet de loonheffingskorting stop bij je stage. Dat is de enige juiste manier om te handelen. Aan het eind van 2012 kan je de teveel ingehouden loonheffing terugvragen met een aangifte.