Valt je definitieve studieschuld bij de IB groep onder je schulden bij je belastingaangifte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht het niet, hoor!
Ik heb geen bron, maar vroeger was dat niet zo...

Antwoorden (2)

Ja, de schuld die je opbouwt bij de IB-groep valt onder de schulden die opgevoerd mogen worden in de aangifte Box 3. Niet alleen de definitieve schulden, ook de schuld die ontstaat tijdens tijdens hetstuderen.

NB: de schuld is alleen in aftrek te nemen op het vermogen (spaargeld) als er ook vermogen is boven de vrijstellingsgrens Box 3 van € 20.785 p.p. (jaar 2011)

Voorbeeld 1: spaargeld is € 20.000 / opgebouwde studieschuld is € 5000. Er is geen Box-3 belasting te betalen, want het vermogen is lager dan € 20.785. De schuld speelt hier dus geen rol in de aangifte.

Voorbeeld 2: het spaargeld is € 30.785. De vrijstelling is € 20.785 Dus € 10.000 wordt belast met 1,2% Box 3 belasting, is € 120.

Maar door de schuld van € 5000 bij schulden in de aangifte op te nemen, wordt de waarde van de schulden: € 10.000 minus € 5000 minus de drempel die geldt bij schulden van € 2900 is € 2100.

De te betalen belasting wordt nu: 1,2% van € 2100 is € 25.
De studieschuld vermindert in dit laatste voorbeeld dus de te betalen Box 3 belasting.

Toegevoegd na 32 minuten:
Correctie op het laatste voorbeeld: de effectieve schuld van € 2100 (5000 - 2900) moet in mindering worden gebracht op het spaargeld van € 10.000.
Belasting Box3: 1,2% van € 7900 is € 94.
fisbel
12 jaar geleden
In de toelichting in de aangifte inkomstenbelasting 2011 staan schulden volgens de Wet studiefinanciering met name (als 5e) genoemd onder
"Welke schulden geeft u aan in box 3?":

Box 3: schulden
Had u in 2011 schulden in Nederland of in het buitenland? Dan moet u de waarde daarvan aangeven in box 3.

Welke schulden geeft u aan in box 3?
- schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie

- negatief saldo op een bankrekening

- schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen

- schulden voor de financiering van de tweede woning (bijvoorbeeld een vakantiehuisje) of andere onroerende zaken

- schulden volgens de Wet studiefinanciering

- erfbelasting