waar vul ik mijn ww uitkering in bij de belastingopgaaf ?

mijn vriendin heeft een salaris, die vul ik gewoon in, maar waar vul ik mijn ww in ? en waar vind ik dit ?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Wie geen zin heeft in dit lange antwoord, leze direct het antwoord onder de stippellijn!

De twee antwoorden die op de vraag gegeven zijn (1 weggehaald) duiden erop dat er nogal wat mis kan gaan bij het correct invullen van de uitkering in de aangifte. Als zelfs 'deskundigen' het laten afweten.

Soms is het ook lastig: dit jaar zag ik in de VIA van een client een wachtgeld geplaatst bij: loon. Was toch echt fout! Verleidelijk is het dan om het het inkomen daar te laten staan. Als zelfs de Belastingdienst dit inkomen op de verkeerde plek zet (....). Het scheelde hier € 1000 belasting vanwege daaraan gekoppelde arbeidskorting. Deze korting was overigens niet op de jaaropgave vermeld - een reden de rode lamp aan te zetten. (fout was zo bleek gemaakt door de uitkerende instantie - vergissing met opting in)

De werkloosheidsuitkering plaatsen bij: LOON behoort tot de top-vijf van gemaakte invulfouten. Met vaak het rampzalig gevolg dat er heel veel belastinggeld terugbetaald moet worden. Er is immers arbeidskorting verkregen door het foutief invullen. (werkloosheidsuitkering = geen arbeidskorting)

De Belastingdienst heeft het begrip: inkomen uit tegenwoordige arbeid / vroegere arbeid sinds enige jaren losgelaten en vervangen door de termen: inkomsten uit loondienst / uitkeringen.

De verwarring betreft veelal de uitkeringen: ziektewetuitkering en werkloosheidsuitkering. Omdat die elkaar nogal eens opvolgen - men wordt eerst ziek en daarna werkloos - is er een gerede kans dat het invullen misgaat. Vooral als men voor het eerst ziek / werkloos wordt.

Ziektewetuitkering is gerelateerd aan loon - de uitkering kan van de werkgever komen maar ook van het UWV. Dat de ziektewetuikering loon is, kan je zien aan de verleende arbeidskorting. Hoewel dat ook weer verwarrend kan zijn, want soms staat er: arbeidskorting € 0.

Werkloosheidsuitkering altijd vermelden bij: pensioen, uitkeringen. De foute redenatie was nogal eens: ik heb een werkloosheidsuuitkering, dat is toch geen pensioen. Vervolgens plaatste men de uitkering bij: loon.

Overigens wordt de foute plaatsing niet eens altijd afgestraft. Soms slipt de fout erdoorheen en ben je de gelukkige met misschien wel € 1000 belastingwinst. Hoewel de belastingcomputers deze fouten steeds vaker eruit filteren.

-----------------------------------------------------------
Na dit lange verhaal: waar vul ik mijn ww-uitkering in?
Antwoord: bij uitkeringen: pensioen en andere uitkeringen.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk,....+
...ik heb het niet gecontroleerd. Maar wat een kennis! Dus ik kan het wel proberen om het expres verkeerd in te vullen? Krijg ik dan een boete als dat verkeerd afloopt?
fisbel
12 jaar geleden
De Belastingdienst gaat uit van het principe van goed vertrouwen. En wat is er erger dan vertrouwen beschamen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geloof in een financiële God. Kijk om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overigens staan er op de jaaropgaaf van UWV ook andere benamingen dan die van de belastingdienst, dat helpt ook niet echt.. "loonheffing" heet weer anders op de UWV jaaropgaaf bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord !

Andere antwoorden (1)

De WW vul je in op dezelfde plek waar je ook je normale inkomen zou invullen. Het valt onder de categorie "Inkomen uit arbeid en voormalige arbeid".

Toegevoegd na 6 uur:

Ik heb het even voor je opgezocht. Het bleek in 2011 toch te zijn veranderd ten opzichte van een paar jaar eerder. In 2011 moest je een WW-uitkering invullen onder het kopje "AOW, pensioen, lijfrente, bijstand en andere uitkeringen".

Bij de toelichting staat "AOW, pensioen, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand of andere uitkeringen, zoals lijfrente-uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen."

Wat ze daar vragen is de naam van de uitkeringsinstantie, de uitkering, en de ingehouden loonheffing. Die vind je op het jaaroverzicht dat je uiterlijk in maart zult ontvangen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus: "inkomsten uit loondienst" ? want "voormalige arbeid" zie ik nergens staan
ronron1212
12 jaar geleden
Het overzicht komt van de uitkeringsinstantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt, maar daar staat helaas geen uitleg op hoe ik "inkomsten uit vroegere dienstbetrekking" kan vinden bij aangifte belasting, en dat ik het daar moet invullen
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb zojuist mijn antwoord uitgebreid - zie aldaar.
fisbel
12 jaar geleden
Het eerste foute antwoord volgt opgevolgd door het volgende foute antwoord: "Het bleek in 2011 toch te zijn veranderd ten opzichte van een paar jaar eerder. In 2011 moest je een WW-uitkering invullen onder het kopje "AOW, pensioen, lijfrente, bijstand en andere uitkeringen". Er is echt helemaal NIETS veranderd tav de plaatsing van de WW-uitkering in de aangifte. Vanaf IB-2001 moet de werkloosheidsuitkering worden vermeld bij: pensioen / uitkeringen of zoals het vroeger vermeld stond: inkomsten uit vroegere arbeid. Misschien het overwegen waard om dit verwarrende antwoord weg te halen, net als Lies 12 zojuist heeft gedaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn bron is mijn aangifte over 2011. Ik heb de tekst *letterlijk* overgetypt. Toegegeven, niet alle teksten, en zeker niet de uitgebreide toelichting. Ik vind het verbazend hoe je een antwoord 'fout' kunt noemen dat letterlijk uit mijn eigen aangifte is overgetypt. Als je wilt kijk ik vanavond hoe het vroeger werd genoemd - als ik die oude aangifte nog heb, wat ik niet zeker weet.
fisbel
12 jaar geleden
De WW vul je in op dezelfde plek waar je ook je normale inkomen zou invullen. Het valt onder de categorie "Inkomen uit arbeid en voormalige arbeid". Ik heb het even voor je opgezocht. Het bleek in 2011 toch te zijn veranderd ten opzichte van een paar jaar eerder. ------------------------------------------------------------------ Mijn kritiek op uw antwoord betreft dit eerste deel. Dat deel geeft helaas foutieve informatie. Het laatste deel van uw antwoord is correct. Dus vanaf: In 2011 moest je een WW-uitkering invullen onder het kopje ...........ontvangen. Ik ben benieuwd of u nog wat kunt vinden in uw oude aangiften dat uw antwoord onderbouwt.
Ik heb het tot 2003 nagekeken. Werkloosheidsuitkering moest al die jaren bij inkomsten uit vroegere arbeid (uitkeringen) worden opgegeven. Als u uw werkloosheidsuitkering toch bij tegenwoordige arbeid / loon heeft opgegeven in uw aangifte wil dat nog niet zeggen dat u uw aangifte juist heeft ingevuld. Het is dan meer een kwestie van 'geluk' dat de fout er niet is uitgehaald. Zie mijn antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
De oudste aangifte die ik nog heb is die over 2007. Daar was de tekst net wat anders dan in de aangifte over 2011, maar wel heel vergelijkbaar. Het kopje heette toen "pensioen, lijfrente of een andere uitkering". Bij de toelichting stond "Pensioen, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand of een andere uitkering van uzelf uit vroegere dienstbetrekking, zoals lijfrente-uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen." Ook toen vroegen ze de naam van de uitkeringsinstantie, de uitkering, en de ingehouden loonheffing. Ik denk dat mijn oorspronkelijke herinnering dateert van 2003, toen ik korte tijd werkloos was.
fisbel
12 jaar geleden
In 2003 stond het als volgt in het IB-programma:
Hoofdsite: Loon, pensioen, lijfrente of een andere uitkering. Bij aanvinken twee mogelijkheden: * Loon, uitkering Ziektewet en andere inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking die onder de loonheffing vielen. * Pensioen, AOW, WAO, bijstand, lijfrente-uitkeringen en afkoopsommen daarvan en andere inkomsten uit vroegere dienstbetrekking die onder de loonheffing vielen. --------------------------------------------------------------- Conclusie: de WERKLOOSHEIDSUITKERING wordt in het programma IB-2003 NIET met name genoemd.
De vergissing de werkloosheidsuitkering in het zelfde rijtje te plaatsen als de uitkering Ziektewet is voor de hand liggend, maar niet juist.
Met name het woord uitkering is hier misleidend.
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor mij zijn de kernwoorden: uit *tegenwoordige* dienstbetrekking, versus: uit *vroegere* dienstbetrekking. Overigens maakt het voor het resultaat (de verschuldigde belasting) geen fluit uit: in het overzicht worden de beide bedragen bij elkaar opgeteld.