Belasting, van schijf 3 naar schijf 4, voordelig.?

Hallo,

Wat is het voordeel als je van schijf 3 naar schijf 4 gaat.?
En wat zijn de nadelen.?
Mijn partner werk 36 uur, en ikzelf 25. Nu gaan wij richting de 56000 per jaar.
En hoe zit het met onze hypotheekrente aftrek.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Dit heeft eigenlijk alleen voordelen.
Je hebt een hoger inkomen. Ook heb je meer belasting voordeel uit de hypotheek rente aftrek.
Het enige nadeel is dat je meer belasting betaald, maar afzetend tegen je inkomen krijg je ook meer binnen.

Het feit dat mensen met een hoger inkomen meer voordeel hebben met de hypotheekrente aftrek is juist de reden dat ze er vanaf willen. Zolang dit nog niet gebeurd is stijgt je belastingvoordeel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
onzin, je voordeel stijgt helemaal niet. Je krijgt net zoveel terug als wat je betaalt. Betaal je 42%, dan krijg je 42% terug. En dat geldt bij 52% ook. En dat mensen met een hoger inkomen meer voordeel hebben (wat dus niet zo is) is al helemaal geen reden 'dat ze ervan af willen', want dat is wel met eenvoudiger maatregelen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je € 10.000,- rente per jaar betaald, dan mag je dit van je inkomen aftrekken. Zo zit dit systeem in elkaar. Als je €10.000,- af kan trekken van je inkomen in de 52% schaal betaal je dus €5.200,- minder belasting dan. Als je € 10.000,- van je inkomen af mag trekken betaal je €4.200 euro minder belasting. Je hebt dus een belasting voordeel van €1000,-.
(Bedragen zijn als voorbeeld gebruikt).
Dus de informatie in mijn antwoord kloppen weldegelijk
paulus811
12 jaar geleden
Je vergeet de helft. Want in jouw voorbeeld heb je eerst wel 5200 belasting betaald. En die krijg je terug. In de 42% schaal heb je 4.200 betaald en krijg je die terug. Het door jou genoemde voordeel is een sigaar uit eigen doos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belasting voordeel gaat dus wel op. Je krijgt nu 5200 terug. Je betaald dus over een lager inkomen belasting. Als je zou huren was je dit geld kwijt geweest.
paulus811
12 jaar geleden
het verschil tussen huren en kopen heeft niets met belastingschijven te maken. Laat ik een voorbeeld over het voordeel geven; wat heb je liever; dat jij mij eerst 100 euro geeft, die ik vervolgens aan je terug geef. Of heb je liever dat je mij eerst 125 euro geeft en ik jou daarna 125 euro geef? Zeg het maar, wat is voor jou het voordeligst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook nooit gezegd dat jou voordeel groter is.
Ik heb alleen gezegd dat het belastingvoordeel groter is!!
ten eerste moet ik opmerken dat de belasting per persoon wordt geïnd. als jullie gezamenlijke inkomen richting de 56000 gaat betekend dit dat jullie afzonderlijke inkomen een deel daarvan is en dus ook in een lager tarief wordt afgerekend.

daarnaast wordt er belasting geheven over het belastbaar inkomen en niet over het totale inkomen. dit houdt in dat het uiteindelijke tarief bepaald wordt na de aangifte waarbij rekening gehouden is met het inkomen, de aftrekposten en bijtellingen. uiteindelijk wordt de berekende belasting nog verlaagd met heffingskortingen.
pas daarna weet je het bedrag dat daadwerkelijk voldaan moet worden. vaak is er dan al meer ingehouden en heb je dus recht op een teruggave.

in algemene zin kan je stellen dat inkomen dat valt in een hogere schijf belast wordt tegen een hoger tarief. als er sprake is van aftrekposten zullen deze het belastbaar inkomen weer verlagen.
per saldo ontvang je dan ook meer terug van de aftrekposten
daarnaast worden bijtellingen ook weer zwaarder belast. een auto van de zaak wordt dan weer duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies +1
Cryofiel
12 jaar geleden
Toevoeging: wat belastinginning betreft, blijft alles precies hetzelfde voor het deel van je inkomen dat in schijven 1, 2 en 3 valt. Alleen voor het (kleine) gedeelte dat eventueel in schijf 4 zou vallen, zou een ander belastingtarief gelden.
paulus811
12 jaar geleden
juist pieter, goed antwoord +
Een nadeel van een hoger inkomen (verzamelinkomen) is dat er minder recht is op toeslagen.

Vanaf € 50.000 is er alleen recht op kindgebonden budget als er meerdere kinderen zijn. U heeft hypotheekrente aftrek. Daardoor heeft u nu waarschijnlijk zorgtoeslag. In jaar 2011 was er recht op zorgtoeslag bij een toetsingsinkomen (verzamelinkomen zorgtoeslagpartners) van maximaal € 54.264. Voor 2012 is dit maximumbedrag door bezuiniging omlaag gegaan naar € 51.691. Mogelijk moet u dus uw zorgtoeslag stopzetten.

Kinderopvangtoeslag: Een huishouden met een hoger inkomen krijgt in 2012 en 2013 minder kinderopvangtoeslag door de hogere ouderlijke bijdrage. De bijstelling van de kinderopvangtoeslagtabel betreft met name hogere inkomens vanaf € 50.000 (partners)
fisbel