wat is het verschil tussen btw vrij en de verkoopprijs zonder btw ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Op BTW vrij hoeft geen BTW betaald te worden.
Verkoopprijs zonder BTW is een prijs waarover dus nog wel BTW afgedragen moeten worden.

Antwoorden (2)

Bij BTW-vrij moet je over de verkoopprijs geen BTW berekenen. Om bepaalde redenen is dit product of deze dienst vrijgesteld van BTW (zie ook bron 1).

Op een verkoopprijs zonder BTW moet de BTW nog worden berekend over het product of dienst, als die niet onder bron 1 valt. Bij deze verkoopprijs zonder BTW zijn wel alle kosten meegenomen, inclusief een eventuele winstmarge.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BTW vrij: Er hoeft geen BTW betaald te worden (er zijn een aantal klein zaken/diensten vrijgesteld van BTW, zoals bv sommige medische zorg).
Verkoopprijs zonder BTW: Er moet wel BTW betaald/berekend worden, maar het aangeven bedrag is dus het bedrag zonder BTW. Dit laatste is normaal bij B2B (business to business) aanbiedingen; de Makro is een zichtbaar voorbeeld.