Mijn kinderen erven aandelen, waarvan de waarde nul is. Moeten ze daar ook belasting over betalen ?

zijn er risico's aan verbonden in het aanhouden van aandelen met een waarde van o?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De waarde per 1-12011 moet worden opgegeven in Box 3. U krijgt de vraag: waren de bezittingen van u en xxxx in totaal meer waard dan € 41.570? Als het antwoord nee is, hoeft Box verder niet ingevuld te worden. Als het antwoord ja is, geldt een extra vrijstelling van € 2779 per kind.

Bij het onderdeel belegginggen vult u dan in: € 0. Het spaargeld / vermogen van uw (minderjarige) kinderen telt immers mee voor uw Box-3 vermogen.
NB: miv 2012 vervalt de extra vrijstelling per kind.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten eerste gelden er bij ervan bepaalde vrijstellingen. Pas als de waarde van de erfenis daarboven gaat moet je belasting betalen. Als die aandelen niks waard zijn kan de belastingdienst er niks aan "verdienen". Je loopt verder twee risico's. Het ene is dat ze later alsnog geld waard worden (dan hoef je daar geen erfbelasting over betalen, maar wel vermogensbelasting). Het andere risico is dat de bank kosten voor het beheer van die aandelen rekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen risico's verbonden aan het aanhouden van aandelen met een waarde van nul. Er valt immers niets te verliezen, want lager dan nul kan een aandeel nooit worden. En in theorie mag je daar best belasting over betalen, maar de aanslag zal dan ook nul Euro zijn. Als je geen inkomen hebt, mag je daar ook belasting over betalen, maar die aanslag zal ook nul Euro zijn.

Aandelen van nul Euro bestaan ook helemaal niet. En als ze wel bestaan, dan kun je ze weggooien. Het bedrijf of instelling dat achter die aandelen zit, is dan failliet.

Puur theoretisch zal de tijd waarop je een aandeel tegen nul Euro kunt kopen of verkopen, een kwestie van seconden zijn. Dat valt heel simpel te verklaren. Als ik morgen 100 aandelen kan kopen van bedrijf X tegen nul Euro, dan koop ik die, want het kost mij nul Euro.

Het feit alleen al dat er iemand bereid is, om die aandelen met een waarde van nul Euro te kopen, zal direct betekenen dat die aandelen een waarde krijgen van b.v. 1 of 3 Eurocent per stuk. Er is immers vraag, en zodra er ergens vraag naar is krijgt het een waarde.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over risico's en ook niet over belasting betalen. Het enige wat je nog zou kunnen doen, om heel goed te controleren, of de waarde van die aandelen echt nul Euro is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar hoeven ze geen belasting over te betalen. De waarde wordt bepaald op de dag van overlijden, en over dingen die zonder waarde zijn betaal je geen erfbelasting.