wat bepaald het tarief van de ingehouden loonbelasting?

"Ik ben vorig jaar minder gaan werken,nu weet ik dat er verschillende tariefgroepen zijn.
Voor mij telt het bijzonder tarief 41,95%,nu vroeg ik mijn af wanneer ik een tarief groep lager zou vallen als ik b.v. 32 uur zou gaan werken ,en dit mij minder zou gaan kosten als 36 uur gaan werken .
dus kortom wat bepaald de tariefgroep?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De tariefgroep wordt bepaald door de hoogte van het inkomen. Belastingaangifte 2011 - tot € 18628 (belastbaar) inkomen - 33,1% / Van € 18628 tot € € 33436 - 41,95% / Van € 333436 tot € 55694 42% / hoger dan € 55694 - 52%.

De te betalen belasting wordt verminderd door de heffingskortingen.

Toegevoegd na 11 minuten:
De hierbovenstaande percentages gelden voor de komende aangifte inkomstenbelasting 2011.
De inkomens worden elk jaar iets hoger vastgesteld (door inflatie). De wijzigingen in percentages zijn meestal marginaal. Voor 2012 wijzigt er maar 1 percentage: de eerste belastingschijf wordt 33,1% ipv 33%, de andere percentages blijven gelijk.

NB: door een geringer urenaantal te werken verandert er belastingtechnisch weinig. Over het meerdere inkomen boven € 18.945 (jaar 2012) betaalt u 41,95% cq 42%.
Natuurlijk krijgt u wel minder inkomen door 4 uur minder te werken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even de link van 2012 bijgevoegd.
fisbel