Waarom is een uitkering uit een stakingskas onbelast?

Ik lees op de website van Abvakabo "Ontvangen stakingskasuitkeringen hoeven niet als loon opgegeven te worden op het aangiftebiljet inkomstenbelasting"

Waarom niet? Betaalt de vakbond loon- of een andere belasting? Of worden stakingen eigenlijk gesubsidieerd door de overheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee gesubsidieerd worden stakingen niet. De vakbond houdt geen loonbelasting in over de uitkering. Uitkeringen uit de stakingskas worden niet gezien als loon, ROW of als periodieke uitkering.

Dat de uitkering niet belast is is niet zo vanzelfsprekend. Op 11 oktober 1995 kwam de Hoge Raad tot dit oordeel (nr. 29218 BNB 1995 / 340
Miv 1997 zijn vervolgens deze uitkeringen uit een stakingskas expliciet vrijgesteld. Bij invoering IB 2001 werd de vrijstelling overgenomen uit de wet LB1964.
fisbel