Ha, die Wilma;

Als het niet klopt zie ik de minnetjes wel komen, maar behalve de al genoemde verschillen bestaat accijns volgens mij altijd uit een bedrag in centen en BTW is een heffing volgens een bepaald percentage. Daarom mag er over accijns wel BTW worden geheven, maar over andere percentueel berekende belastingen niet. Percentage over percentage bij belastingen is namelijk door de EU verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Accijns wordt geheven bij drank... (en wellicht nog een paar andere producten)
BTW wordt geheven bij alle producten die verkocht/gekocht worden...

Maar het is beide een vorm van belasting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen fundameenteel verschil; Het is een extra verbruiksbelasting egheven op goederen waarvan de overheid het verbruik wil afremmen:

Verbruiksbelasting is belasting die u betaalt wanneer u bepaalde verbruiksgoederen of diensten koopt. Deze belasting is al inbegrepen in de aanschafprijs. Deze betaalt u dus indirect, net als bij de omzetbelasting (btw).

Accijns is een verbruiksbelasting op bepaalde consumptiegoederen. Het gaat om alcoholhoudende dranken en producten als tabak, benzine en andere minerale oliën
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW wordt berekend over alles wat verkocht wordt ; goederen, diensten, de hele bups.

Accijns is een speciaal soort belasting die wordt geheven over zogenaamde genotsmiddelen en middelen waarvan het gebruik discutabel of uitgesproken slecht is (voor mens en/of milieu), en een fantastische melkkoe, omdat mensen die producten toch blijven gebruiken, er geen alternatieven voor zijn en je de accijns de kostprijs vele malen kunt laten overstijgen. Accijnzen worden dus geven over bijvoorbeeld alcohol, tabak en benzine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Accijns is een vorm van belasting, die wordt geheven op de verkoop van bepaalde goederen. In Nederland en België is momenteel vooral sprake van accijns op alcoholische dranken, frisdranken, tabak en brandstoffen (bijvoorbeeld benzineaccijns). In het verleden zijn ook wel andere producten met accijns belast geweest, zoals suiker en keukenzout. Een essentieel kenmerk van accijns is dat deze geheven wordt over de hoeveelheid van het product, en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld de btw."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accijns:
Een belasting om het gebruik van bepaalde consumptiegoederen ( bijvoorbeeld sigaretten, benzine, drank) af te remmen, omdat ze schadelijk zijn voor de gezondheid of voor het milieu.
BTW:
Belasting over de toegevoegde waarde; belasting die door de consument wordt betaald over de verkoopprijs van een product.
Dus wel degelijk een verschil....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het gebruik af te remmen ?? Mooi lulpraatje natuurlijk ; ze zouden zich het schompes schrikken als we ons massaal door accijnzen lieten afschrikken !! Kon Bos helemaal wel gaan inpakken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: beetje dubbel inderdaad; onze regering kan ook niet zonder genoemde inkomsten....
Accijns is een extra belasting, waar vervolgens ook nog eens een keer BTW over wordt berekend.... Oplichters!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accijns is een ontmoedigingstoeslag dus een toeslag die het gebruik of aanschaf van een product ontmoedigt om welke reden dan ook.
Deze ontmoedigingstoeslag vermeerderd de waarde van het product of goed dus is de btw erover "gerechtvaardigt".
BTW is namelijk een handelstoeslag over de brutowinst (toegevoegde waarde)