Loonhefffing ingehouden, kan ik dit terugkrijgen?

Ik heb vorig jaar van september tot december stagegelopen. Dus loonheffingskorting stond daar 'aan' zegmaar. Tevens werkte ik bij m'n ouders in het bedrijf (sta gewoon op loonlijst en werk +/- 40 uur per week) In januari was ik klaar met stagelopen, en werk nu alleen nu bij m'n ouders. Nu, 10 maanden later, kom ik erachter dat er bij mijn ouders geen loonheffingskorting bij komt, wat 1/3 scheelt en ik gewoon recht op heb. Kan ik dit bedrag van bijna 1000 euro terugkijken. Ik ben 19 jaar. (mijn vader zou zsm met het loonkantoor contact opnemen, maar wou het graag weten!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loonheffing is belasting, waarom wil je dat hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogal logisch of niet? Ik heb recht op loonheffingskorting, dus ik heb eigenlijk 1000 euro teveel betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens 40 uur per maand. Bij mn stage verdiende ik meer, dat was fulltime.

Het beste antwoord

Je kunt maar bij 1 werkgever loonheffingskorting laten toepassen. Achteraf gezien had je dat 'beter' kunnen doen bij het werk waar je het meeste verdient, maar het maakt niet uit: uiteindelijk wordt het weer verrekend bij de inkomstenbelasting.

Er is nu dus inderdaad teveel belasting ingehouden, maar dit kun je terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen. Of eventueel met een verzoek om een voorlopige aanslag. Wie wat bewaart heeft wat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde 40 uur per maand. Excusses. Maar ik verdiende bij mn stage meer dus had het overgezet, maar nooit teruggezet, omdat ik dit niet wist. Maar ik kan het door aangifte allemaal terugkrijgen? En wanneer kan ik aangifte doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eind februari/maart (voor 1 april), als je de jaaropgaven binnen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. Je kunt bij de salarisadministratie een briefje vragen om de loonheffingskorting nu terug te zetten. (Zij weten wel welk formulier je nodig hebt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!

Andere antwoorden (3)

Vul zo snel mogelijk een wijzigingsformulier in voor de loonheffing, zodat je in de toekomst loonheffingskorting hebt bij je ouders.

Vul ook zo snel mogelijk een IB-aangifte in over 2010, dit kan tot 5 jaar terug.
Als hieruit blijkt dat je recht hebt op een teruggaaf, dan krijg je dit.

Heb je een stagevergoeding gekregen? Wanneer je boven een bepaald bedrag aan inkomen zit, krijg je niet meer de volledige 1000 euro terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde trouwe s 40 uur per week. Maar ja, ik kreeg stagevergoeding. En daar verdiende ik het meest. Ik heb toen ook aangifte gedaan over 2010.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij die aangifte wordt bekeken hoeveel belasting er teveel is ingehouden. Vermoedelijk heb je zo veel verdiend, dat je die 1000 euro ook aan belasting moest betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verdien niet meer als 4000 euro per jaar. Tijdens mijn stage verdiende ik wel 500 bruto per maand én 4000 per jaar extra. Ik heb vorig jaar ook 380 euro teruggekregen. Maar bedankt!
fisbel
12 jaar geleden
U krijgt voor 2011 alle betaalde belasting terug. Want u blijft onder de 'belastingvrije' grens van € 6400.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou echt super zijn. Heb ik espaard zonder het te weten en heb ik een leuk extra centje =). 1000 euro is voor mij veel geld, want ik studeer nog en heb maar een klein inkomen.
Als jij voor 1 april 2012 straks je IB aangifte, aan de hand van je jaaropgaven, doet, kun je dit gewoon meenemen en krijg je het ook (eventueel) terug. Verder even aan de loonadministratie doorgeven dat je nu de loonheffingskorting wel verrekend wilt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!
Je kunt de te veel ingehouden loonheffing september en oktober 2011 terugkrijgen door bezwaar te maken tegen die inhoudingen en tevens de loonheffingskorting m.i.v. 1 januari jl via de loonadministratie te claimen.

De maanden januari t/m augustus kun je niet terugkrijgen via een voorlopige aanslag maar darvoor dien je begin 2012 aangifte te doen. Met het aangifteprogramma 2010 kun je nu aangifte doen over 2010 en met een beetje geluk heb je omstreeks de jaarwisseling een voorlopige aanslag met een teruggave.
NB Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste belastingindeling, dus goed lezen en dat begrijpen voordat je iets tekent.