Tijdens mijn verslaving ben ik katvanger geweest en na talloze boetes staat er nog 14.000 belastingschuld open. Kan ik dit aanvechten?

Ik ben inmiddels al 2 jaar clean en heb een uitkering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Het zijn jouw schulden en die moet je gewoon betalen. Ik denk niet dat je iets kunt bereiken door het aan te vechten, gewoon betalen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autoriteiten zijn meestal niet gevoelig voor persoonlijke omstandigheden en zullen geneigd zijn katvangers (extra) hard aan te pakken, om generaal preventieve werking te creëren. De redenering hierachter is dat als mensen geen katvangers meer kunnen vinden kunnen ze ook niet meer kunnen witwassen of frauderen en sneller gepakt worden of hun laakbare gedrag nalaten.
12 jaar geleden
Schuld aan de belastingdienst moet je altijd betalen.
Wat je kan doen is een betalingsregeling aanvragen.
Kan je het echt niet betalen dan zou je je kunnen wenden tot een hulpverleningsinstantie van de gemeente waar je woont
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas, als het echt alleen belastingschulden zijn kom je er niet onderuit.
Zelfs bij een sanering door kredietbank o.i.d
is deze schuld niet te korten of te verminderen ze zijn de primaire schuldeiser waar geen korting of schulden vrij gescholden kunnen worden.
normaal is, als je schulden hebt dat je dan 3 jaar op minimum moet leven en dan ben je schuldenvrij maar dat geldt niet voor belastingschulden.
ik denk dat je waarschijnlijk nu al gekort wordt door inhoudingen ? die van je uitkering afgaan ?
loonbeslag ?
tip: probeer de voedselbank
is er misschien een schuld die je buiten belasting schulden moet aflossen ? en nu niet doet?
probeer toch iets, want als je 5 euro onder een bepaalde norm komt.
Kom je in aanmerking voor de voedselbank als dat nu al niet het geval is.
en dat kan je toch al gauw 20 euro per maand schelen
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jouw situatie en de reden van de schuld precies is, maar dit kan ik vinden:

Kwijtschelding
Wij verlenen alleen gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van uw belastingschuld als u niet in staat bent, anders dan met buitengewoon bezwaar, de belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen. In het algemeen is sprake van 'buitengewoon bezwaar' als u geen middelen hebt om een belastingaanslag te betalen.

Buitengewoon bezwaar
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor buitengewoon bezwaar? Maak dan een proefberekening. Daarmee berekent u of u geheel of gedeeltelijke de belasting niet hoeft te betalen. Als blijkt dat u de belasting (gedeeltelijk) niet hoeft te betalen, doet u bij ons een Verzoek kwijtschelding van belasting en/of premie voor particulieren.

Wij verlenen geen kwijtschelding voor de volgende belastingaanslagen:

- motorrijtuigenbelasting

- belasting van personenauto's en motorrijwielen

- belasting zware motorrijtuigen

- die zijn opgelegd wegens verschuldigde rente op grond van de Ruilverkavelingswet 1954, de Herverkavelingswet Walcheren 1947, de Reconstructiewet Midden-Delfland, de Herinrichtingswet Oost-Groningen en Gronings-Drentse Veenkoloniën en de Landinrichtingswet

- Belastingaanslagen die zijn opgelegd wegens verschuldigde kosten op grond van de Reconstructiewet concentratiegebieden

(Je kunt ook uitstel aanvragen, uit ervaring is dit meestal 5 of 6 maanden, ik weet niet of het verschilt per situatie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden van de schuld is mij nu juist wel duidelijk...
Een groot deel (zo niet het grootste deel) van de schuld zal in zijn geval (hij was katvanger) gaan om motorrijtuigenbelasting. Dus kwijtschelding gaat het sowieso niet worden gezien het verhaal van de belastingdienst wat jij hierboven vermeld. Hij is door zijn eigen schuld (mede door zijn verslaving) zo diep in de schulden beland. Enige wat hij nu kan doen is om de belastingdienst te vragen om een betalingsregeling waar hij mee uit de voeten kan. Ik weet niet hoe coulant de belastingdienst in dit geval is.