Fiscaal wit klussen als particulier. Hoe moet ik dat aanpakken?

Ik klus privé wel eens wat bij, omdat ik de beste web ontwikkelaar ben van Europa op z'n minst.
Maar hoe moet je dat wit doen als particulier zonder KvK inschrijving? Is dat gewoon je ontvangen betaling aan het eind van het jaar invullen op je aangifte? Of is er meer voor nodig?
Of hoeft alleen de opdrachtgever verder iets te regelen met de fiscus?
Ik heb hier totaal geen verstand van jongens. Gelukkig heb ik meer verstand van php/mysql/javascript/apache

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Rieneke1
12 jaar geleden
het is moeilijk bescheiden te blijven, als je zo goed bent als jij, la la la ;)
dank jove, ik zit dankzij jou vrolijk zingend voor de pc :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, jij snapt tenminste mijn humor! Al ben ik nog nooit iemand tegengekomen die beter is dan ik ;) Maar beantwoord nou eindelijk maar eens mijn vraag! haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zit alleen wel weer dat rotliedje in mijn hoofd, Rieneke ; en bedankt ! Zal je staks mijn dochters weer horen (want ik heb nogal de neiging om wat in mijn hoofd zit er uit te gooien..:lol:)

Het beste antwoord

De beste webontwikkelaar (1 woord) van Europa, op zijn MINST nog wel, en nog nooit gehoord van de Tupperware-constructie ?? Foei toch ;-)

In principe kun je deze inkomsten gewoon opgeven als neveninkomsten, en de kosten die je er voor moet maken daar weer van aftrekken om te zien over welk bedrag je belasting moet betalen (hetzelfde percentage als je normaal aan belasting betaalt, TENZIJ je door dat bedrag in een andere schijf terecht zou komen - waarbij je je nog even achter je oren moet krabben of bijverdienen dan wel slim is).

Het zijn gewoon neveninkomsten waarover je wel belasting moet afdragen, en vaak zelfs iets meer dan over je reguliere inkomen. Als je een beetje creatief kunt boekhouden, probeer je natuurlijk de overhead zo groot mogelijk en de inkomsten zo laag mogelijk te houden. Maar aangeven is altijd een beter idee dan niet aangeven, vooral als er enige regelmaat in zit, want als ze je pakken, ben je het bokkie.

De eerste link gaat specifiek over het aangeven van neveninkomsten.
De tweede link is een voorbeeldje van hoe het bij bijvoorbeeld huisverkoop-demonstratrices werkt ; daar heb je ook variabele neveninkomsten met een hoop overhead (bonnetjes !!)

Vraag desnoods éénmalig een handige belastingjongen je te helpen met de aangifte ; dan zie je precies hoe het werkt, en kun je het voortaan zelf. Dat is die eenmalige investering in de regel zeker waard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je op zeer regelmatige basis bijverdient, verdient het overigens wel aanbeveling eventueel je te laten inschrijven als zzp-er, want dat kan uiteindelijk ook voordelen opleveren. De Kamer van Koophandel kan je daar alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank dank dank! Gelukkig zijn er ook nog diegenen hier die mijn toonzetting op waarde weten te schatten én waardevolle kennis kunnen delen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is tenslotte altijd fijn om te weten dat je niet helemaal eenzaam aan de top staat, toch ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar niet te negatief. Bijverdien werkt hetzelfde als een hoger salaris krijgen, het is dus altijd voordelig, alleen iets ingewikkelder.
fisbel
12 jaar geleden
Link die Marleen meegaf hierboven: eerste hulp bij aangifte gaf bij mij een quarantaine-melding / virusmelding. Oppassen dus deze link aan te klikken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen ik ben fan van je

Andere antwoorden (2)

Bij een belastingcontrole bij je afnemers zal de fiscus noteren aan wie wordt betaald en dan willen zien of die betalingen als ontvangst in je boekhouding en in je inkomstenbelasting terecht komen.
Zoal Marleen terecht schrijft is het wijs om de kosten, betaald maar ook de toe te rekenen, (auto, ICT-apparatuur, internetabonnement) in aftrek te brengen.
Ook btw kan een aandachtspunt zijn.
Dergelijke praktische vragen kun je beter met een belastingadvies- en administratiekantoor doornemen, ook omdat er prive-zaken bij zijn en je niet alles op GV moet willen neerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste van Europa, dan zou ik snel een BV opstarten want dan verdien je tonnen. :-P

Zit je onder de 20.000 netto winst dan mag je het als bijverdienste opgeven. (het precieze bedrag weet ik niet en dat kan ik ook nergens vinden, maar dat vertelden ze me de laatste keer dat ik bij de belasting was, het enige wat ik kan vinden is dat het om een kleine winst moet gaan)

BTW mag je houden als je minder dan 1345,- hoeft af te dragen, tot 1884,- moet je een percentage afdragen en daar boven moet je alles afdragen. Bij 3000,- BTW moet je dus 100% = 3000,- afdragen.
Die BTW die je niet hoeft af te dragen komt wel bij je winst op.
http://financieel.infonu.nl/belasting/12145-omzetbelasting-btw.html
Je ziet dat je voor de BTW dus al snel een ondernemer bent, dus ff langs de kvk.