Kun je ouderdomspensioen en partnerpensioen van je belastbaar inkomen aftrekken?

al het ouderdomspensioen wat je opbouwt kun je dat terug vragen van de belasting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet. Alleen de premie die je betaalt om een eventueel pensioengat (aantoonbaar) te dichten is aftrekbaar. Of je dat hebt kun je berekenen via onderstaande site.
paulus811
12 jaar geleden
Dat doe je al.. Over pensioen dat op je loon wordt ingehouden betaal je al geen belasting..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opbouw van pensioenrechten (die in de toekomst in principe recht geven op de uitkering daarvan) is heel wat ander dan je betaalt aan pensioenpremie. Dus een vergelijking van appelen met peren.
Voor € 100 pensioen (per jaar) moet een veelvoud aan pensioenreserve worden gevormd (door premie van werkgevers en werknemers en rendement).

Als je bedoelt de betaling van pensioenpremie dan is die al aftrekbaar en afgetrokken want daar wordt in de loonberekening rekening mee gehouden.
Die aftrek heb je al.

Hetzelfde geldt (met bepaalde grenzen) voor betaalde pensioenpremie in de vorm van lijfrente.

Belasting betaal je pas wanneer je de beschikking krijgt over het pensioen, dus bij de uitkering daarvan of van de lijfrente.

Vaak bespaar je meer aan belasting bij de premieaftrek dan wat je verschuldigd bent bij over de uitkering (lagere 65+ tarieven)