Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Meer belasting betalen over uitbetaalde vakantiedagen of extra gewerkte dagen?

Hoi, wanneer je nog veel vakantiedagen hebt staan of extra dagen hebt gewerkt, is het best aantrekkelijk deze uit te laten betalen. Maar is het inderdaad zo dat je hier meer belasting over betaalt dan over gewone gewerkte uren die uitbetaald worden? Ik hoor het graag want in mijn omgeving lopen de meningen hierover erg uiteen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de inhoudingen hebje heel goede Antw ja het bijzondere tarief . Misschien nog wel hoger . Maar daarom niet deze opmerking . In Nl mag een werkgever normale vakantie dagen niet meer uit bet : hè ja alleen bij uit dienst , mogen de de nog resterende dagen worden uit bet: tegen bijzonder tarief . Wel natuurlijk extra gewerkte dagen of over uren . Raad pleeg de administratie vj werkgever . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loonheffing is een voorheffing, dus niet definitief.
Met een aangifte inkomstenbelasting krijg je het te veel betaalde terug.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op uitbetaling van vakantiedagen wordt het bijzonder tarief toegepast om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar te weinig belasting hebt betaald.

Aan het eind van het jaar heb je één totale loonsom met daarop één totaalbedrag aan loonheffing. Je betaalt over het totaal dus niet meer dan nodig. Mocht blijken dat ten onrechte het te hoge tarief is toegepast, dan kun je het teveel betaalde terug vragen. De schijven zijn (bij benadering)

0-19000 -> 33%
19000-33000 -> 41,95%
33000-56000 -> 42%
56000> 52%
(Lees meer...)
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik hoop voor de vraagsteller dat ie 52% zou moeten gaan betalen. :-)
paulus811
12 jaar geleden
Ik vraag me af waar die - vandaan komt. Wie is die onsportieveling?
paulus811
12 jaar geleden
52% betaal je al snel (vragensteller is 44 meen ik) en volgend jaar gaat die grens nog een eind naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het antwoord van Paulus811.
Het bedoelde tarief loonheffing heet tarief bijzondere beloningen, is geen vast tarief, maar telt 5 verschillende percentages (van 0% tot 52%), afhankelijk van het jaarloon
Bruto worden vakantiedagen tegen 100% uitbetaald. Werk op bijzondere tijden en overwerk vaak tegen 150% of 200%.

Netto: Vaak hoor je dat vakantiegeld tegen een vast hoog tarief worden belast. Het is echter het tarief bijzondere beloningen en dat spoort met het loonheffingtarief dat voor het vast maandsalaris wordt toegepast. Het wordt berekend alsof de vakantiedagengeld over je vaste maandsalarissen wordt uitgesmeerd. Loonheffing is voorlopig. De AHK komt bij elke loonbetaling in mindering op de belasting van het maandsalaris. Dus die heb je al binnen.

De algemene heffingskorting (AHK), een korting op de inhouding belasting, geldt voor iedereen. (Daarnaast is er arbeidskorting als je in loondienst arbeid verricht).

Als je begin volgend jaar de proefberekening van de aangifte inkomstenbelasting 2011 maakt, kun je zien hoeveel je bij aangifte dus eindafrekening terug zou krijgen of niet.

Zie voor belasting bijzonder beloningen de laatste bladzijde van de link onder Bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding