Telt de SVB ook om als fiscaal partner voor de IB2011 aangemerkt te worden?

Wij wonen al 13 jaar ongehuwd samen en staan wel als partners te boek bij voor de AOW. Geldt dit ook als pensioenfonds. Ik kan het nergens vinden op de site van de belastingdienst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wordt bedoeld met "Geldt dit ook als pensioenfonds?"

Antwoorden (3)

Het partnerschap voor de (verlaging van de) AOW-uitkering heeft geen invloed op het eventueel fiscaal partnerschap.

Toegevoegd na 5 minuten:
Informatie Belastingdienst:
Woont u ongetrouwd samen? Dan bent u fiscale partners in de volgende gevallen:

U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente, u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind.

Eén van u heeft een kind van de ander erkend.

U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.

U bent samen eigenaar van een eigen woning.

Toegevoegd na 14 uur:
Toevoeging n.a.v. vraag: Geldt dit ook als pensioenfonds?:

SVB is iets heel anders dan een pensioenfonds.
Verschillen:
Het is een volksverzkering. Je meldt jezelf bij aanvang verzekering daar niet aan, je bent geen deelnemer, je kunt daar bij voorbeeld geen partner aanmelden voor een nabestaandenpensioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
een geregistreerd partnerschap hoort hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk van niet.
Het geregistreerd partnerschap is aan het huwelijk gelijkgesteld.
Dan ben je per definitie al elkaars fiscale partners.
Er is dan geen sprake van ongetrouwd samenwonen.
Als het goed is heeft ieder tijdens zijn werkperiode in zijn leven pensioen afgedragen. Als men de pensioengerechtigde leeftijd bereikt krijgt men dus niet alleen AOW maar ook pensioen. Inkomstenbelasting moet je ook betalen als je gepensioneerd bent maar het is minder dan toen je werkte. Dit geldt ook voor samenwonenden. Je kunt apart aangifte doen en IB betalen maar je kunt er ook voor kiezen elkaars fiscale partner te zijn en in veel gevallen kom je dan financieel voordeliger uit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om fiscaal partner te zijn moet je m.i.v. 2011 aan strengere eisen voldoen dan voorheen.
Ceeceemouse geeft geen informatie op grond waarvan ze fiscaal partner zouden kunnen zijn of worden.
zondag
12 jaar geleden
Wat zijn de nieuwe eisen dan? Voorheen was samenwonen genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eerder in mijn antwoord verwerkt: Voorwaarden fiscaal partnerschap als u ongetrouwd samenwoont
Woont u ongetrouwd samen? Dan bent u fiscale partners in de volgende gevallen: U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente, u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind. Eén van u heeft een kind van de ander erkend. U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners. U bent samen eigenaar van een eigen woning. Let op! Woonde u in 2011 samen met uw kind of met uw vader of moeder? Dan bent u alleen fiscale partners als u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2010.
Definitie: Partnerpensioen is het pensioen dat na overlijden van de deelnemer, aan de partner van de deelnemer wordt uitgekeerd.

Situatie: A (AOW-er) woont samen met goeie kennis B. Hebben gezamenlijke huishouding. A heeft zijn kennis B niet laten registreren bij een pensioenverzekeraar. Hierdoor is zijn pensioen hoger. Er wordt na zijn overlijden niets aan de partner uitgekeerd. Ook is er geen gezamenlijke eigen woning, geen gezamenlijk kind, geen geregistreerd partnerschap.

Conclusie: In deze situatie zijn A en B in 2011 geen fiscaal partners van elkaar. Zij kunnen ook niet meer kiezen voor fiscaal partnerschap.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is KIEZEN voor fiscaal partnerschap m.i.v. 1 januari 2011 niet meer mogelijk.

Er is sinds dit jaar onder meer fiscaal partnerschap nadat men bij een notaris een samenlevingscontract heeft afgesloten en de partners op hetzelfde adres staan ingeschreven. Men is niet gehuwd. Geen keuzemogelijkheid. Geregistreerd partnerschap is hier verkeerd gebruikt.
M.i.v. 1 januari 2011:
Geregistreerd partnerschap geschiedt bij de gemeente bij een ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Het is gelijkwaardig aan het huwelijk. Geen keuzemogelijkheid.