Wat valt allemaal onder kosten voor levensonderhoud van kinderen onder 30 jaar?

De situatie is als volgt: Kinderen wonen bij de ene ouder die ook de kinderbijslag ontvangt. Zij komen echter ook veel bij de andere ouder die dus geen kinderbijslag of alimentatie krijgt en ook geen alimentatie betaald.
Welke kosten mag deze ouder dan opgeven als kosten voor levensonderhoud?
Uiteraard voeding en kleding maar hoe zit het dan met reiskosten (bus), reparatie van de fiets, extra energie- en waterkosten, inrichting slaapkamer, uitstapjes/vakanties, kosten voor een verjaardagsfeestje of voor bezoekende vriendinnetjes? Kosten voor een abonnement, lidmaatschap van een club of sportvereniging? enz. enz.

En waar ligt de bewijslast? Als je alimentatie betaald kan je dat aantonen aan de hand van de overboekingen, maar hoe doe je dat in bovenstaand geval? Alle bonnetjes bewaren? Maar als je bijv. boodschappen doet staan daar niet apart de kosten voor die kinderen op vermeld.
Is er anders niet een normbedrag wat een kind kost (of wat de Belastingdienst acceptabel vind) per dag en dat vermenigvuldig je dan met het aantal bezoekdagen?

Ik wil (met terugwerkende kracht tot 2006) aangifte Inkomstenbelasting voor iemand doen en heb over al die jaren natuurlijk geen bewijsstukken hiervan, maar ik moet zeker weten dat aftrek mogelijk is en dat niet later (na een controle bijvoorbeeld) de teruggave weer aan de Belastingdienst terugbetaald moet worden.
De Belastingtelefoon weet het niet of wil er geen uitspraak over doen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat om kinderen die nu 13,15 en 16 zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Voor dit soort vragen is het altijd handig een belastinggids te raadplegen. Op internet is de Kluwer belastinggids 2009 beschikbaar. Een aantal bladzijden zijn weggelaten, maar de meeste informatie is beschikbaar.
Om de informatie te vinden, doet u het volgende. U googelt op essentiele woorden. Hier bijvoorbeeld op: levensonderhoud kinderen / aftrekbare kosten / kluwer.
Door de desbetreffende link aan te klikken vindt u de bijbehorende informatie.
NB: ter wille van de leesbaarheid neem ik niet alle informatie over dit onderwerp over. U weet nu de weg naar het volledige artikel van de Belastinggids te vinden:

-----------------------------------------------------------------
Info Kluwer - bladzijde 319:
Tot de uitgaven van levensonderhoud kinderen kunt u rekenen alle uitgaven (in geld of goederen) die behoren tot het normale leefpatroon van het kind, zoals de kosten van kleding, huisvesting, studie, (school-, boeken- en examengelden) Zakgeld, vakantie, reisgeld en dergelijke.

De huisvestingskosten elders kunt u zonder meer in aanmerking nemen, inclusief de kosten van de - niet overdreven - inrichting. Als reiskosten komen bijvoorbeeld in aanmerking vakantiebezoek, voor clubs of uitstapjes.

Bij gebruik van de auto mag u de gemiddelde kolometers tegen de gemiddelde kilometerprijs (totaal van de werkelijke kosten gedeeld door het aantal kilometers) tot de uitgaven van levensonderhoud rekenen. Als u gebruik maakt van de auto van de werkgever neemt u een evenredig deel van de bijtelling voor privé-gebruik.

Bij de kosten van kinderen die regelmatig bij u thuis verblijven gaat het bijvoorbeeld om de voedingskosten, extra energiekosten............................
Verder moeten de bijdragen in principe in de consumptieve sfeer liggen..............
NB: verdere informatie door te googelen (zie tip hierboven)
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe het tot 21 jaar zit weet ik niet, maar vanaf 21 ben je niet meer verantwoordelijk voor de kosten van je kinderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent niet dat je ze niet af kan trekken als je ze gemaakt hebt. Dat kan namelijk wel tot het 30e levensjaar, onder strenge voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Het gaat om drie kinderen van 13, 15 en 16 jaar.
Voor dit soort invullingen zou ik even bellen met een belastingadviseur. Deze kan je kort uitleggen of je hier recht op hebt, en eventueel tegen betaling het formulier voor je invullen.

Het is niet voor niets een pittige studie (belastingadviseur), en in dit soort gevallen kan het vaak wel uit om dit te laten doen.

Vraag wel vooraf naar de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn zaken die je naar mijn idee alleen kunt invullen als je er echt verstand van hebt. Sommige zaken zijn maar bij 1 ouder aftrekbaar, als de ex-partner het heeft opgevoerd kan het dus niet dubbel, informeer daarom goed en vaak kan een belastingadviseur meer opleveren als dat het kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet de meest eenvoudige aftrekpost, maar het klopt niet dat je rekening moet houden met wat de andere partner uitgeeft. Het gaat alleen om jouw uitgaven. En als je het betaald hebt dan valt er niets te verdelen. [De partner heeft overigens niets te maken met deze aftrekpost, want die ontvangt kinderbijslag en dan vervalt deze] Over hulp aanvragen: mee eens als je twijfelt, maar als je weet dat je de regeling begrijpt en niet bewust verkeerd toepast dan moet je het zelf kunnen. (minnetje is overigens niet van mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien het feit dat hier de vraag gesteld wordt is er twijfel en wordt de regeling dus niet goed begrepen. Belastingzaken zijn niet eenvoudig en zeker dit soort regelingen niet. Gemaakte fouten, bewust of onbewust gemaakt moeten terugbetaald worden (met rente). Vaak is het geld al op en komen mensen hierdoor in grote problemen omdat een "vriend"de aanvraag heeft verstuurd zonder de ins en outs te weten. Vaak goedbedoeld, maar beter een paar centen uitgegeven voor zekerheid als een gratis advies met grote problemen.
vijf euro per dag, per kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het bedrag dat mijn ex man mocht invullen op zijn belastingaangifte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot hun 18e jaar
Kinderen onder de 30? Tot hun 21 gelden hiervoor regels. Maar daar boven niet meer. Dan behoren ze zich toch wel zelf te kunnen bedruipen studiefinanciering en werk.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten voor het levensonderhoud voor kinderen zijn wel tot het 30e levensjaar aftrekbaar, onder strenge voorwaarden.
ronron1212
12 jaar geleden
Dan heb je het wel over zeer bijzondere gevallen en daar gaat de vraag niet echt over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor. De vraag gaat over of de aftrekbaarheid van kosten van het levensonderhoud bij de belastingaangifte. Het gaat dus niet of de vraagsteller (of degene voor wie hij/zij deze vraag stelt) verplicht was om deze kosten te maken, maar of deze gemaakt en aftrekbaar zijn. Kijk anders ook eens naar:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-03.html#P44_4278
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Het gaat om drie kinderen van 13, 15 en 16 jaar.
ronron1212
12 jaar geleden
die zijn onder de 21 en niet 30
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, maar dat verandert niets aan de aftrekpost met de omschrijving 'kosten voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar'...
ronron1212
12 jaar geleden
Ja nielx
ronron1212
12 jaar geleden
De andere partner ontvangt wel kinderbijslag dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, het gaat om de ouder die geen kinderbijslag krijgt.
Ik heb even de Elsevier belastinggids erbij gepakt om enige nuances toe te voegen aan de informatie op de site van de Belastingdienst.

Over de vraag wat er onder valt schrijven zij in 8.3.16.1 dat naast voedsel en kleding ook alles "voor het voeren van een redelijk bestaan overeenkomstig zijn of haar plaats in de samenleving" valt. Zij maken uit de regels op dat het om consumptieve uitgaven gaat, dus geen investeringen in spaarrekening, een huis, een levensverzekering. De richtlijn is dus dat het hoort bij wat ze gewend zijn, zolang het maar past in hun levensstijl. Enige terughoudendheid lijkt me daarentegen wel op de plaats. Als je ieder kwartaal alleen maar over de ondergrens heen komt omdat je op vakantie bent geweest, lijkt me iets te gek voor een schoolgaand kind. Meubels voor een kinderkamer kunnen dus ook, evenals sport

Bij de bewijslast geldt altijd dat deze bij de belastingplichtige ligt omdat jij hem aangeeft. De belastinggids zegt hierover (in 8.5.4) dat je _aannemelijk_ moet maken dat je de kosten gemaakt hebben. Het beste is natuurlijk om de bonnetjes te bewaren, maar de gids stelt dat je je bewijspositie kunt _versterken_ door tijdig aantekeningen te maken, maar als je belastinginspecteur dwars ligt dan heb je pech. Ik heb een dubbel gevoel wat betreft het schatten van een bedrag. Als deze zonder enige onderbouwing is, dan lijkt het me dat het niet kan. Als jij op basis van je bankafschriften kan bepalen hoeveel geld je kwijt was aan boodschappen, dan kan je wel weer aannemelijk maken hoeveel het was.

Tot slot: omdat je er niet naar vroeg neem ik aan dat je er rekening mee houdt, maar er gelden verschillende ondergrenzen afhankelijk van de leeftijd, uiteindelijk trek je niet de werkelijke kosten maar een vooraf bepaald (forfaitair) bedrag af, en je moet per kwartaal bepalen of je geld terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn standaard bedragen voor:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-07.html#P112_10887

Simpel:
als je minimaal 408,- uitgeeft per kwartaal per kind (136,- per maand) dan mag je het bedrag dat erachter staat aftrekken. (ook per kwartaal, dus 4x dat per jaar per kind)

Bijna alles telt, zie ook niet aftrekbare kosten:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-04.html#P63_7554

hier ook nog iets over kinderbijslag in jouw geval:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-06.html#P104_9924

Als het aannemelijk is dat je die kosten hebt gemaakt dan zit je al goed. Als je een deel kan aantonen helpt het wel, maar volgens mij zijn er weinig ouders die bonnetjes bewaren.
Met aannemelijk bedoel ik vooral dat je het geld ervoor hebt en dat je de mogelijkheid hebt gehad om het uit te geven.
Maar zelf al zijn de kinderen er maar 1x en je geeft op die dag 136,- per kind uit dan zit je al goed.

Als het om 2006 gaat, zal je waarschijnlijk meteen een definitieve teruggave krijgen. (dat weet ik niet zeker)

Ik lees in het einde van de vraag het zou kunnen dat het geld snel op gaat en bij eventuele terugbetaling er problemen zouden kunnen ontstaan.
Ik zit daarom te denken aan een aparte bankrekening op de naam van die persoon, waar alleen jij bij kan. (dat hoeft de bank verder niet te weten en als alles definitief is dan maken jullie het geld over, zo kan je die rekening eventueel ook voor 2007 en verder gebruiken.)
Natuurlijk kan die persoon altijd met ID-kaart de bank binnenlopen en alsnog bij het geld komen, maar dat is een extra drempel.

(ik zeg soms je, maar ik weet dat het om iemand anders gaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het dan zo dat na vijf jaar die teruggave definitief is?
Dus als je over 2006 een teruggave hebt gehad kan je er zeker van zijn dat je die in 2012 mag houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik niet zeker.
Bij fraude is de verjaringstermijn veel langer (dacht 30 jaar, maar daar is bij jouw geen sprake van) Volgens mij wordt er niet meer teruggekeken als je je definitieve aanslag binnen hebt.
Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.