OZB bestaat dat nog voor huurders?

Er staan hier op goeievraag een aantal vragen omtrent WOZ en OZB, waarbij ik soms reacties zie dat voor huurders dit is afgeschaft in 2005 en andere zeggen dat er 2 soorten zijn, voor eigenaar en bewoner.

Wat is nu correct en wat moet je als huurder nu betalen?
(gemeente Noordwijkerhout)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Een huurder behoeft al sinds enige jaren geen OZB meet re betalen. Dat ligt nu helemaal op het bordje van de eigenaar van het pand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet volledig juist, zie crown72
Tot 2006 werd er zowel een eigenarenbelasting opgelegd als een gebruikersbelasting. Vanaf 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen komen te vervallen. Voor niet-woningen, zoals bedrijfspanden, geldt de gebruikersbelasting nog wel.

Vanaf 2006 is het gebruikersdeel voor woningen vervallen en bestaat de onroerende-zaakbelasting alleen nog maar uit de eigenarenbelasting. Voor niet-woningen, zoals bedrijfspanden, bestaat de gebruikersbelasting dus nog wel.

Onroerendzaakbelasting voor huurders bestaat dus nog wel maar niet voor woningen, maar bijvoorbeeld dus wel voor garageboxen (welke ook door woningstichtingen worden verhuurd) en dus ook voor bedrijfspanden.

Belastingplichtig voor de eigenarenbelasting is de genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht. Dat is degene die bij het kadaster staat ingeschreven met het meest verstrekkende genotsrecht.

Voor de gebruikersbelasting is belastingplichtig degene die de onroerende zaak gebruikt, al dan niet krachtens persoonlijk recht.

Gebruikersbelasting voor de OZB bestaat dus niet meer, maar je zou kunnen stellen dat natuurlijk de OZB belasting welke de eigenaar/verhuurder betaalt verwerkt zit samen met andere kosten (zoals onderhoudafschrijving) in de huurprijs welke je per maand betaalt voor een woning.