Heb je als particulier bij de belastingdienst ook rechten of alleen maar plichten??

Bij de belastingdienst hebben ze een storing (alweer) nu moet ik dus veel langer wachten op mijn voorlopige teruggaaf dan verwacht.
Ik had dat geld graag mee op vakantie genomen dat gaat nu dus niet,dat word dus een magere vakantie.
Het enige wat men op het belastingkantoor zegt is ,U moet afwachten,heeft nog andere vragen?Nee nou dan wens ik u een prettige dag.Ja fijn na zo;'n bericht gaat dat wel lukken!
Als ze daar iets van mij te goed hebben weten ze me wel te vinden en dan hoef ik niet met de zelfde boodschap te komen,toch???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker als het gaat tussen burger en overheid, gaan plichten en rechten altijd samen. Dat is ook wel begrijpelijk, want als je alleen plichten zou hebben, dan zou je volledig overgeleverd zijn aan de willekeur van de overheid. En dat is nou juist niet de bedoeling.

Als je een uitkering of subsidie ontvangt dan is dat een recht, maar je hebt ook plichten. B.v. het verstrekken van juiste informatie.
En als je verplicht bent, om belasting te betalen heb je ook rechten. B.v. om bezwaarschriften in te dienen, een klacht in te dienen, of een verzoek te doen tot schadevergoeding.

De belastingdienst zegt het zo:
"U hebt als belastingplichtige niet alleen plichten, maar ook rechten. Een van uw rechten is de mogelijkheid om een klacht in te dienen als u ontevreden bent over hoe de Belastingdienst, de Douane of Belastingdienst/Toeslagen u heeft behandeld."

Ook als je er met de Belastingdienst zelf niet uitkomt, zijn er nog genoeg mogelijkheden om je recht te halen. Je kunt terecht bij de Commissie voor de Verzoekschriften van de 1e of 2e kamer, en ook bij de Nationale Ombudsman. Zelfs als dat allemaal mislukt, heb je nog steeds rechten. Je kunt naar de rechter stappen.

Hieronder wat links, die een en ander verduidelijken.
Je vindt er alle mogelijkheden om bezwaar te maken, te klagen en schadevergoeding te eisen.
Hoewel je er voor deze vakantie niet meer zo veel aan hebt (dit soort procedures kosten altijd enige tijd), heb je er misschien iets aan, als je weer in conflict komt met de Belastingdienst. Succes en prettige vakantie.

http://belastingdienst.nl/variabel/bezwaar/download/ (pdf)
http://www.bezwaarschrift-belastingdienst.nl/
http://www.belastingdienst.nl/overig/klachten/klachten-01.html
http://www.belastingdienst.nl/overig/klachten/klachten-02.html#P35_2381
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je ,zeer uitgebreide,reaktie.

Andere antwoorden (2)

Ja je hebt ook rechten. Zo heb je het recht om een teruggaaf in maandelijkse installments te krijgen, dus in plaats van aan het einde van het jaar je geld terug te krijgen kan je ook elke maand geld van bv hypotheekrente aftrek, terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het recht om schriftelijk een klacht in te dienen en op schriftelijke beantwoording
(Ook al wil de Belastingdienst het graag telefonisch afdoen als ze dat lastig vinden).
Voor het geval er een storing optreedt bij de inning en ontvangen van Belasting, zal er een noodvoorziening zijn.
Het lijkt mij niet meer dan logisch als de Belastingjongens en - meisjes ook zo'n voorziening hebben voor terugbetalingen door de Belastingdienst.
Samengevat: De Belastingdinest probeert je het bos in te sturen omdat ze zelf hun fouten niet repareren.