Tijdelijk gebruikmaken van bijtelling?

Ik heb een auto van de zaak die ik alleen zakelijk gebruik. Echter, ik heb een auto privé gehad die afgelopen vrijdag total loss is geraakt bij een eenzijdig ongeluk. Kan ik met mijn werkgever overleggen dat de auto voor een periode van twee maanden in de bijtelling gaat? Dan heb ik zelf twee maanden tijd om te sparen voor een nieuwe auto.

Auto was WA verzekerd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat gaat je niet lukken op deze manier.
Als je het hele jaar deze auto van de zaak hebt, dan geldt over dit hele jaar een maximum van 500km prive rijden.

Indien het zou kunnen wat jij wilt, dan weet ik wel een constructie voor heel Nederland:
Iedereen rijdt het hele jaar uitsluitend zakelijk, met uitzondering van de 3 weken zomervakantie, een week kerstvakantie en twee weken wintersportvakantie. Bijtelling alleen gedurende 6 weken. Bijtellingspercentage is dan geen 25, maar feitelijk slechts 2,9%. Daar doe ik het wel voor, want in de rest van het jaar kan ik mijn weekboodschappen wel halen met de auto omdat dit maar 3 km per week is...

Nee, dit mag absoluut niet en probeer het ook niet te regelen met je werkgever, want als je het met hem hebt geregeld dan kom je er volgend jaar achter dat de fiscus het niet heeft geaccepteerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@itsme: Zou het wel kunnen, als hij de rest van het jaar een bijtelling krijgt? Of moet hij dan alsnog over de eerste helft van het jaar bijtelling betalen?
itsme
12 jaar geleden
Het kan alleen maar over een deel van het jaar, als hij de auto slechts een deel van het jaar in beheer heeft. Dus: stel hij krijgt per 1 juli de beschikking over een bedrijfsauto die hij prive ook meer dan 250km (=6/12x500km) gebruikt. Dan heeft hij alleen maar bijtelling vanaf 1 juli, dus de helft van het jaar.
De regels voor bijtelling worden niet tussen jou en je werkgever bepaald. Daarvoor gelden de "spelregels" van de fiscus.
Wat je wel kunt doen is schriftelijk verklaren (en dat ook doen) dat je dit jaar (vanaf 1 januari jl.) in totaal minder dan 500 km prive rijdt (en dat niet alleen verklaren maar ook doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die schriftelijke verklaring die zou er al moeten zijn. (inclusief de km administratie die daarbij hoort)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies. Ik snap het antwoord van hajete dan ook niet.