Is een hoog negatief verzamelinkomen na emigratie en verrekening daarvan met een eerder belastingjaar correct?

Casus:
- vertrek kostwinner uit Nederland mid november 2012 naar Zwitserland
- vertrek gezin uit Nederland februari 2013 naar Zwitserland
- dientengevolge M formulier 2013 ingevuld
- geen Nederlandse werkdagen in 2013
- belastingdienst stelt negatief verzamelinkomen 2013 vast (dit is min of meer het volledige Zwitserse inkomen 2013)
- in Zwitserland inkomenstenbelasting 2013 betaald
- bijna twee jaar later wordt het negatieve verzamelinkomen verrekend met belastingjaar 2010 en vindt een forse teruggaaf belasting plaats

Vraag: is het door de belastingdienst vast gestelde hoge negatieve verzamelinkomen (en dus verrekening met eerder belastingjaar) correct?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wat betreft de belastingaangifte 2013:
Het inkomen vanuit Zwitserland kan niet in mindering zijn gebracht op het inkomen vanuit Nederland. Volgens uw gegevens zou het inkomen in Nederland een nihilinkomen zijn. Er zou dus een aftrekpost of aftrekposten een rol moeten spelen. Meestal is dat de hypotheekrenteaftrek. Waardoor een negatief inkomen zou zijn ontstaan voor 2013. Of dat hier het geval is, daarvoor zijn nadere gegevens noodzakelijk. Was er een eigen woning inclusief hypotheekrenteaftrek? Behoorde de woning tot box 1 (leeg en te koop wellicht gedurende 2013) of box 3?

Uw tweede vraag:
Een negatief inkomen (vaak verlies genoemd bij ondernemerschap) wordt in eerste instantie in mindering gebracht op het inkomen van 3 jaar geleden. Met als gevolg belastingteruggave. Als verrekening met het inkomen van 3 jaar terug niet mogelijk is vindt verrekening met het inkomen van twee jaar geleden plaats, 1 jaar geleden of de 9 toekomstige jaren. Deze terugwenteling heet carry-back. Verrekening met een later jaar heet carry-forward. Hoe hier het negatief inkomen is ontstaan en of dit inkomen juist of onjuist is vastgesteld kan ik hier bij gebrek aan gegevens niet vaststellen. Maar de verrekening via carry-back is in principe juist toegepast.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, zeer bruikbaar