Zijn er uitzonderingen op het schenkingsrecht? Zie uitleg voor meer duidelijkheid.

Ik zit met het volgende:

We spelen al enige tijd met wat vrienden samen mee in de staatsloterij.
We hebben een aparte e/o rekening die op mijn naam staat met als extra gemachtigde een vriend.

De rekening was in eerste instantie voornamelijk bedoeld om te sparen voor dagjes weg, maar daar is de laatste tijd de klad een beetje ingekomen omdat er veel niet meer zo makkelijk wegkunnen.

We hebben nu besloten het saldo uit te betalen en alleen door te gaan als loterijrekening.

Ieder stel legt dan 3 Euro per maand in.
Van die 3 euro wordt het lot betaald (en de onvermijdelijke bankkosten).

Stel dat er nu een miljoen opvalt. Dat bedrag komt op de bovengenoemde rekening en ik betaal alle deelnemers hun deel uit.

Hoe zit dat dan met het schenkingsrecht?
Komt er dan extra belasting over dat bedrag of is dat hier niet van toepassing omdat aangetoond kan worden dat iedereen mee betaald heeft om die prijs te krijgen?

(ik hoop uiteraard dat dit ooit eens een actuele situatie wordt, maar sommige dingen kun je maar beter van tevoren uitgezocht hebben).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, we zijn bezig een regelementje op te stellen en opeens vroegen we af hoe dit zit.. Beetje sneu als iedereen zijn geld heeft en ik zelf nog een leuke aanslag van de belasting krijg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of die deel je dan ook met z'n allen, de kans dat je ook echt wint is toch miniem.
Cryofiel
12 jaar geleden
Is het nu een en/of-rekening, of een rekening die op jouw naam staat en waarvoor een vriend gemachtigd is? Dat is iets anders... Ik geloof niet dat het in dit geval uitmaakt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bel eens met de Belastingtelefoon. Zij hebben dergelijke vragen beslist vaker beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is officieel een e/o rekening, maar de ene persoon met wie ik de rekening samen geopend heb is eeeh... zichzelf niet meer zullen we maar zeggen.
('t was destijds een mevrouw, nu een meneer... dat moeten we ook ooit nog eens laten omzetten, maar dat roepen we al 5 jaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om wat het is en niet wat het lijkt.
Als er bij de Oudejaarsloterij een miljoen op valt dan geef jij je aandeel aan (als banktegoed) in box 3 en de anderen geven een vordering aan.
Kort daarna krijgen de anderen het geld en is hun vordering voldaan.
Voorbeeld over feitelijke situatie : een familielid heeft een en/of rekening met mij.
Het familielid geeft het hele saldo aanen ik niets.
Dat is afgestemd met de fiscus en is akkoord. Er blijkt wie het geld er op stort en wie de eigenaar is van het gestorte geld.
Er blijkt voorts dat ik de betalingen die ik doe niet voor mijn persoonlijke behoefte besteed.

Het beste antwoord

Op dit moment is, juridisch gezien, de situatie als volgt:

1.  Iedereen doet jou een periodieke schenking. Dat mag.

Geheel los daarvan:

2.  Jij koopt van jouw geld een lot. Dat mag.

In het geval je een prijs wint geldt, vanwege 2:

3.  De lothouder, jij dus, wint een prijs.

Gevolg van 3 is:

4.  De prijswinnaar, jij dus, betaalt eventuele belasting.

Tot zover de huidige stand van zaken uit juridisch oogpunt.

Wil je het eerlijk delen, dan zullen jullie punt 1 aan de overige punten moeten koppelen. Dat kan door een contractje op te stellen.

Daar kun je een notaris voor inschakelen, maar dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn.

In het contractje moet je bepalen dat eenieder jou de periodieke schenking (punt 1) doet, met als doel de aankoop van een lot.

Je moet ook bepalen dat een eventuele prijs over alle contribuanten zal worden verdeeld - indien van toepassing naar rato, voor het geval niet iedereen evenveel meebetaalt.

Tot slot moet je bepalen dat de belasting en alle overige verplichtingen die voortvloeien uit het meedoen aan de loterij en het eventuele winnen en incasseren van een prijs, (naar rato) over alle deelnemers zullen worden verdeeld.

Je kunt zelfs opnemen dat je, in geval er een prijs van meer dan 20 k€ wordt gewonnen, eerst een schatting van de te betalen belasting zult laten doen, en de prijs pas zal verdelen wanneer die schatting bekend is, uiteraard onder vooraftrek van de door jou te betalen belasting.

Mocht er een klein juridisch gaatje overblijven én mocht er een rechtzaak van komen, dan zal de rechter niet alleen kijken naar de letter van de wet, maar terdege rekening houden met het kennelijke doel van het contract. Dat maakt dat je "for all practical purposes" veilig genoeg bent met een dergelijke overeenkomst.

Toegevoegd na 2 minuten:

Nóg veiliger ben je waarschijnlijk door een stichting op te richten. De stichting doet dan mee aan de loterij, en jullie zijn lid van de stichting.

Dit lijkt mij echter overdreven ingewikkeld.

Ook dan heb je trouwens een reglement en dergelijke nodig. Verder kunnen er kosten aan verbonden zijn, en het is mogelijk dat de bank kosten in rekening brengt voor een bankrekening die op naam staat van een stichting.

Tot slot is het maar de vraag of een stichting mag deelnemen aan de loterij.

Ik zou dus voor de vriendenclub-oplossing kiezen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank. Als er echter een groot bedrag op komt, wil ik het ook weer niet te lang op een rekening laten staan die op mijn naam staat.

Andere antwoorden (2)

Zet de bankrekening op drie namen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan? We zijn met 10 man?
Het geld in leggen op de en/of rekening is geen schenking, want het is een deelname in het gezamenlijk loterijproject. Je hebt een soort vereniging en jij bent de penningmeester. Dus iedere betaling (uiteraard per bank en niet contant) is een ontvangst onder voorwaarden.
Als er een grote prijs op valt dan is jouw aandeel van jou en hun aandeel is schuld van jou.
Dan betaal je hun aandeel uit en dat is ook geen schenking want het is al van hen.
Als je geen bankpas neemt van die rekening dan bespaar je waarschijnlijk bankkosten.
Door regelmatig het verloop bij te houden met de namen van de deelnemers en ieders aandeel daarin, en ieder aantoonbaar periodiek te informeren (voor akkoord te laten tekenen?) blijven de verhoudingen helder, ook als iemand uitstapt of wanneer bij voorbeeld een koppel uit elkaar gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou. Even nog een klein puntje: Zonder bankpas kun je niet internetbankieren en worden overschrijvingen een stuk moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Ik beheer 4 INGrekeningen, waarvan ik van een geen giropas heb. Internetbankieren is geen enkel probleem. Enige probleem is telefonisch via girofoon overmaken. Dat kan niet zonder nummer van de INGpas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat bij ING een pas niet nodig is, maar zowel bij de Rabo als bij de ABN moet je inloggen met je pinpas en zo'n apparaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de vraagstelelr zegt dat hij een aparte bankrekening heeft, zal hij voor zijn andere rekening(en) over een pas beschikken.
Als je bij ING meerdere rekeningen hebt, kun je deze alle aanmelden bij "Mijn ING" en hoef je maar voor een rekening over een pinpas te beschikken en TAN-codes.
Hetzelfde geldt voor de Rabobank. Daar kun je met een pas meerdere rekeningen beheren, maar daar heb je dan zo'n sapparaat bij nodig dat in "goed en modern" Nederlands Random Reader heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar vraagsteller ben ik zelf en ik heb een eigen rekening en een en/of rekening. Als ik die ga koppelen heeft de andere persoon ook toegang tot mijn eigen rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet juist. Het beheer en beschikkingsrecht van een de rekening is aan de rekeninghouder(s) gekoppeld en de eventuele gemachtigde(n).
Niet over de totale account met meerdere rekeningen.
Ik beheer 2 en/of rekeningen en in beide gevallen is de ander rekeninghouder alleen tot die rekening bevoegd, bij voorbeeld met overschrijvingsformulieren.
Je hoeft voor de loterijrekening ook geen passen te hebben.