ik wil mijn eigen portretten voor mensen online gaan maken mijn vraag is betaal ik hier belasting over? zo ja wat voor belasting en hoe doe ik dit?

ik maak portretten voor mensen en die stuur ik dan online naar hun email voor geld. ik ben een eenmans bedrijfje.
alvast bedankt

Toegevoegd na 24 minuten:
lees eerst de reacties pls.

Toegevoegd na 2 dagen:
Oke ik wil iedereen erg bedanken voor jullie hulp en goede adviezen. Heel erg bedankt.
Eigenlijk wil ik iedereen de beste vraag geven maar dat is volgens mij niet mogelijk. Allemaal heel erg bedankt.

Toegevoegd na 2 dagen:
beste antwoord bedoelde ik natuurlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als hobbyist zal je niet aangemerkt worden als ondernemer dus zal je het inkomen wat je hebt van de portretten moeten opgeven bij ROW (resultaten overige werkzaamheden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je verhelderde antwoord.

Andere antwoorden (4)

Je moet ingeschreven staan bij de kvk en je moet btw berekenen. Daarnaast betaal je over de winst dus jou inkomen gewoon belasting
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben niet van plan om echt een bedrijf met een site enz. te maken. Ik denk dat ik een filmpje op youtube maak en zo wat proberen te verdienen moet ik hier dan belasting over betalen behalve dan over me winst?
ronron1212
12 jaar geleden
over de winst betaal je belasting je hebt al een inkomen dus dit komt er boven op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ik moet dit alleen aangeven bij de belastingaangifte in box 1?? alvast bedankt
ronron1212
12 jaar geleden
vergeet niet een administratie bij te houden en de btw af te dragen
Als je een bedrijf begint moet je inderdaad belasting betalen. Omdat je een eenmanszaak begint moet je inkomstenbelasting(box 1, wonen en werken) betalen en dus geen vennootschapsbelasting.
Mocht je geen bedrijf beginnen dan geldt dit als een hobby en hoef je helemaal belasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een eenmanszaak hebt moet je ingeschreven zijn bij de kamer van koophandel. Als je hier ingeschreven bent moet je ook belasting afdragen. Bij een eenmanszaak is dit in de vorm van inkomensbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het volgens de regels wil doen moet je het opgeven bij inkomsten uit overig werk, bij de aangifte inkomstenbelasting. Je geeft dan het verschil tussen opbrengsten en kosten op. Dus alleen de winst. Je bent niet verplicht hier een administratie (boekhouding) van bij te houden, maar bij controle moet je wel gegevens kunnen aanleveren die het geheel aannemelijk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke je weet dit heel zeker??? en ik hoef dus verder geen belasting hierover te betalen (zoals btw enz.) ik heb hier echt geen verstand van maar een vriend van me dat dit wel moet (maar hij heeft hier niet voor gestudeerd ofzo. dus ik geloof jullie eerder). alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik weet het niet zo zeker dat ik mijn handen er voor in het vuur durf te steken, als het om btw gaat. Je bent BTW-plichtig als de belastingdienst je als ondernemer ziet. Zie http://www.businessbox.nl/stap-3-de-onderneming-mainmenu-33/32-wanneer-ben-je-ondernemer-voor-de-belastingdienst.html . De hoogte van de omzet en winst is ook van belang. Maar zolang je een paar honderd euro op jaarbasis in rekening brengt, dan zal het niet zo'n voort lopen. Maar ik zou het zeer zeker even navragen bij de belastingdienst om het zeker te weten.