ik wil mijn eigen portretten voor mensen online gaan maken mijn vraag is betaal ik hier belasting over? zo ja wat voor belasting en hoe doe ik dit?

ik maak portretten voor mensen en die stuur ik dan online naar hun email voor geld. ik ben een eenmans bedrijfje.
alvast bedankt

Toegevoegd na 24 minuten:
lees eerst de reacties pls.

Toegevoegd na 2 dagen:
Oke ik wil iedereen erg bedanken voor jullie hulp en goede adviezen. Heel erg bedankt.
Eigenlijk wil ik iedereen de beste vraag geven maar dat is volgens mij niet mogelijk. Allemaal heel erg bedankt.

Toegevoegd na 2 dagen:
beste antwoord bedoelde ik natuurlijk

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als hobbyist zal je niet aangemerkt worden als ondernemer dus zal je het inkomen wat je hebt van de portretten moeten opgeven bij ROW (resultaten overige werkzaamheden).

Je moet ingeschreven staan bij de kvk en je moet btw berekenen. Daarnaast betaal je over de winst dus jou inkomen gewoon belasting

Als je een bedrijf begint moet je inderdaad belasting betalen. Omdat je een eenmanszaak begint moet je inkomstenbelasting(box 1, wonen en werken) betalen en dus geen vennootschapsbelasting. Mocht je geen bedrijf beginnen dan geldt dit als een hobby en hoef je helemaal belasting te betalen.

Als je een eenmanszaak hebt moet je ingeschreven zijn bij de kamer van koophandel. Als je hier ingeschreven bent moet je ook belasting afdragen. Bij een eenmanszaak is dit in de vorm van inkomensbelasting.

Als je het volgens de regels wil doen moet je het opgeven bij inkomsten uit overig werk, bij de aangifte inkomstenbelasting. Je geeft dan het verschil tussen opbrengsten en kosten op. Dus alleen de winst. Je bent niet verplicht hier een administratie (boekhouding) van bij te houden, maar bij controle moet je wel gegevens kunnen aanleveren die het geheel aannemelijk maken.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/...
http://www.belastingdienst.nl/particulier/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100