Kunnen contante marktplaats aankopen in boekhouding?

Ik heb een klein bedrijfje opgest in fotografie. Deze is vrijgesteld van de btw, valt dus in de vrijstelling. Twee maanden terug heb ik een camera van 2700 euro gekocht via marktplaats. Nu kan ik dus echt klusjes gaan doen.
Deze camera heb ik 2000 zo betaald met mijn verjaardagsgeld van 3 jaren en marktplaats verkopen etc. Contant gespaard dus.
En 750 euro heb ik via de bank betaald. Ik wil het graag opvoeren in de inkoop van mijn bedrijf.
Wat is er voor nodig? Uiteraard heb ik geen factuur. De verkoper heeft wel bevestigd op de app dat ik 2000 zo heb betaald en 750 via de bank.
Excuus, totaal 2750 euro

een jaar geleden
1.2K
Inekez1
een jaar geleden
Maak zelf even een aankoopfactuur voor je boekhouding. Dat moet je jarenlang bewaren voor eventuele controle. Een app-gesprek is natuurlijk geen factuur en geldt ook niet als aankoopbewijs. Krijg je over 4 jaar controle dan is dat app-gesprek allang verwijderd en heb je alleen nog de 750 euro die je per bank hebt betaald als bewijs. Dan krijg je moeilijke vragen over de andere 2000 euro. De factuur moet de volgende informatie bevatten:
Naam en adres van de verkoper
Datum van aankoop
Omschrijving van wat je hebt gekocht (merk en type camera + eventuele accessoires)
Totaalbedrag In dit geval kun je toevoegen dat 750 euro per bank is betaald en 2000 euro contant.

Antwoorden (1)

Als je aannemelijk kunt maken dat je E 2750 hebt betaald voor de camera kun je die gewoon op de balans zetten. En er elk jaar op afschrijven. Ik weet zo niet of daar dwingende voorschriften voor zijn, maar in 5 jaar lijkt me wel redelijk.
een jaar geleden