Als je een appartement koopt in het buitenland waar betaal je dan belasting over dat onroerend goed? Hier of daar?

Hoe voorkom je dat je van beide landen een aanslag krijgt?

Toegevoegd na 5 uur:
Ter aanvulling: ik bedoel een appartement als 2de huis dus je blijft gewoon hier wonen maar gaat daar op vakantie naar je eigen stek.

12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Ter aanvulling: ik bedoel een appartement als 2de huis dus je blijft gewoon hier wonen maar gaat daar op vakantie naar je eigen stek.

Het beste antwoord

De onroerend zaak belasting betaal je in het land waar het ligt.
In Nederland dus aan de gemeente waar je onroerend goed ligt.
Over een huis dat niet je eigen (1e ) woning is wordt in NL een (fictief) inkomen berekend van 4 %. Daarover betaal je 30% belasting (dus 1,2% over de waarde)
Als je in het buitenland inkomstenbelasting betaalt over het woningbezit, kun je in Nederland aanspraak maken op voorkoming van dubbele belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Wanneer moet je in het buitenland inkomstenbelasting over woningbezit betalen? Is dat alleen als je daar geld verdient?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige buitenlanden betaal je inkomstenbelasting over het woningbezit, net zo als hier.
Dat staat m.i. los of je er inkomen uit arbeid hebt. Dat zul je voor het betreffende land moeten nagaan.

Andere antwoorden (4)

Ha, die Zondag;

Onroerende Zaak Belasting is een lokale heffing die je enkel betaalt in het land waar het gebouw staat. Een Nederlandse gemeente kan geen aanslag opleggen over een onroerende zaak in een andere gemeente, laat staan een in het buitenland. De kans op een dubbele aanslag is dan ook nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat de kans bestaat dat je in het buitenland wel belasting moet betalen. Hangt af van het Land natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belasting op onroerend goed betaald je in het betreffende land, echter......je moet je bezit wel opgeven in je nederlandse opgave ! Daarover betaal je vermogensbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heffing vindt plaats door het buitenland, je maakt aanspraak op de vrijstelling door het verdrag ter voorkoming van dubbele heffing belastingen, dit ontslaat je niet van de plicht om de woning wel aan te geven bij je jaarlijkse aangifte!