Kinderopvangtoeslag terug betalen bij geen werk,(zelf ontslag genomen)? Vanaf jan 2011 geen inkomen maar wel opzoek naar werk.

Mijn partner (samenwonend, niet gehuwd) heeft werk dus we hebben inkomsten. Ik heb zelf ontslag genomen eind dec 2010, omdat ik ongelukkig was waar ik zat en ergens anders wilde werken. Stel ik vind pas in juli 2011 werk, moeten wij dan de maanden dat ik niet werkte de kinderopvangtoeslag terug betalen? De creche waar mijn zoontje zit heeft lange wachtrij. Ik kan hem er wel afhalen, maar stel ik vind werk dan moet hij zeker een jaar op de wachtlijst staan, dan kan ik de baan niet aannemen ivm geen opvang. Zucht. Ik hoop zo dat we niks moeten terug betalen.

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt
M

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Je kunt zelf bereken waar je recht op hebt met het aanvraag- en wijzigingsprogramma van de belastingdienst. Je verwachte inkomsten zijn anders dan waar de belastingdienst nu rekening mee houdt. Als je het bedrag berekent waar je in je nieuwe situatie recht op hebt, en dat vergelijkt met wat je daadwerkelijk krijgt, zie je wat je eventueel moet terugbetalen.
13 jaar geleden
Vraag of je iets kunt regelen met de creche, waardoor je nu meer tijd kunt doorbrengen met je zoontje en je als je een baan vindt weer gebruik kan maken van de opvang.
Bij een gastouder is dit iets makkelijker. Via Kinderstad gastouderopvang moet je verplicht 5 uur per week afnemen.
Als je ontslag had gekregen, had je onder voorwaarden via het UWV bij de gemeente een tegemoetkoming kunnen krijgen.
Nu zul je een terugvordering ontvangen.